BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Évfordulós önvizsgálat

2003.09.11., csütörtök 00:00

Amerika emlékezik, de előre is néz ezen a mai, szomorú évfordulón. Az amerikai légitársaságok is ezt teszik, s talán befektetőik is megbocsátják, ha egy pillanatra megállnak, s visszaidézik a szörnyű híreket és képsorokat. Ám a részvényeseknek gyorsan eljön a másnap, amikor megint az a legfontosabb, hogy melyik cég mekkora hasznot termel.

Az önvizsgálat, amit az európai és ázsiai vetélytársak is elvégeznek, nem mutat rossz eredményt: stabilizálódott az üzletmenet, a légitársaságok többsége, úgy tűnik, túljutott az év eleji tüdőgyulladás-járvány és az iraki háború okozta sokkon. Ezt jelzi, hogy több vállalat megint igényt tart azokra az új repülőgépekre, amelyeket még a télen rendelt meg, de az év elején lemondott. A háttéripar szintén porondon maradt. Az Airbus az idén mégis elkészíti a hátralévő hónapokra tervezett 30-32 gépet, és át is adja a vevőknek. A Boeing ugyan visszaszorult a második helyre, de ott is tartják az idei tervet, bár a többezres elbocsátást nem állítják le.

Két éve, azon a napon senki sem figyelt a fapadosokra, pedig azok már akkor is rohamtempóban haladtak. Az ütemet azóta sem csökkentették, és mind több célállomást kínálnak, továbbra is nyomott áron. Azóta a magyar üzletemberek is mind nagyobb számban utaznak Budapestről az addig nem is hallott német Germanwingsszel és a svéd Snowflake-kel, de sokan választják a Grazból induló ír Ryanairt és a Pozsonyban felszálló szlovák SkyEurope-ot is.

Intő jel ez a viharvert Malévnek is, amely ugyan javított regionális pozícióin, de egyes távolabbi európai célpontokon visszaesett. Érdeklődéssel várom, hogy mit hoz a hamarosan véglegesítendő új stratégiai terv, mekkora súllyal szerepelnek benne a költséges hosszú távú járatok, s lesz-e súlypontáthelyezés. Számomra kérdéses, hogy meddig folytathatja a fapadosokra jellemző agresszív árpolitikát, amit a nyár végén indított el. Ehhez ugyanis tartalék kellene, erről viszont nem sokat tudunk. Fellendítené az üzletet, ha végre kiderülne, hogy mikor csatlakozik a cég egy globális szövetséghez. Mert egyedül olyan árva lesz, mint a ledöntött ikertornyok előtt álló hirdetőoszlop, amit ma már mindenki elkerül, mert arra kíváncsi, hogy mi lesz mögötte.



A szerző további cikkei

Vélemény cikkek

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.