BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Új frontvonalak a Malév előtt

2003.10.01., szerda 00:00

Egy éve megálmodták, tegnap beteljesült: az Air France és a KLM bejelentette, hogy új holdingot hoznak létre, amelyben a franciáké lesz a fő szerep. Az európai második és negyedik légitársaság egyesíti erőit, s ezzel letaszítják a trónról a British Airwayst, és fejfájást okoznak a harmadik Lufthansának is. Elsősorban a jól fizető transzatlanti járatokon éleződhet ki a verseny a britek, a németek, illetve a francia-holland páros között.

A most vázolt tranzakció az év eseménye a hányatott sorsú nemzetközi légi közlekedésben. Hagyományos légitársaságok között még sohasem volt példa ilyen mértékű egybeolvadásra. Sokan mondják, hogy ez modellként szolgálhat a gazdasági lassulás és a "fapados" légitársaságok egyre növekvő versenye miatt óriási problémákkal szembesülő hagyományos vállalatoknak.

Nehéz nem idevenni a Malévet, amely előtt új frontvonalak nyíltak. A rendszerváltás utáni összes magyar kormány a nemzeti büszkeség egyik megtestesítőjeként kezelte és szent tehénnek tartotta a magyar céget. Ezen a gondolkodáson mostantól végképp változtatni kell. Nem kell feladni a nemzeti színeket (a hollandok sem tették), de szélsebesen kopogtatni kellene valamelyik nagy tömörülés ajtaján, különben végleg szárnyaszegett lesz a Malév. Ez a munka nemcsak a cég vezetőire hárul, hanem az eddig csak tétlenkedő kormányra és főleg kinyújtott kezére, az ÁPV Rt.-re. Utóbbi az előző kabinet idején elszalasztotta a British Airwayst és a Oneworld szövetséget.

A most átalakult frontvonalak új taktikára késztetik a Malévet. Át kell értékelnie a meglévő kereskedelmi szerződésrendszerét és útvonalhálózatát. Az új francia-holland formációval egyeztetnie szükséges a legfontosabb európai célállomásainak jövőjéről, illetve a járatsűrűségről. Másrészt a beígértekhez hűen agresszív értékesítési technikákat kell előtérbe állítani. Kötelező lesz átvenni a fenyegető fapadosok rugalmasságát, gyorsaságát és költséghatékonyságát. Akár elbocsátások árán is. Eddig két útvonalon versengenek a férőhelyek ötödét valóban szinte ingyen kínáló fapadosokkal, de két hónapon belül hat ilyen lesz, az uniós csatlakozást követően pedig legalább tíz. Addigra viszont egy befektetni hajlandó céget kell találni, másképp a Malév továbbra is csak álmodozhat.

A szerző további cikkei

Vélemény cikkek

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.