A kormány tegnapi bejelentése nyomán valószínűsíthető, Szász Károly úgy távozik a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletének éléről, ahogy annak idején odakerült: törvénymódosítással. Az új elnök kinevezésére egykoron a különböző területekért felelős felügyeletek összevonása adott apropót, időt előtti elmozdítására pedig az irányítási rendszer tervezett átalakítása ad lehetőséget.
A pénzügyi intézmények ellenőrzési rendszerét helyes időnként alaposan áttekinteni, betömve azokat a szabályozási lyukakat, amelyekre a törvényeket kijátszók felhívják a figyelmet. Ilyenkor módot lehet keríteni a vezetési rendszer átszabására is, ha az indokoltnak tűnik. Ugyanakkor csak igen indokolt esetben érdemes komolyan átírni a felügyeleti törvényt, mert minden változtatás bizonytalanságot hoz egy olyan piacra, ahol a befektetői bizalom és a hitelesség a legfontosabb érték.
A mostani intézkedés ebből a szempontból aligha nevezhető megalapozottnak. A felügyeletnek felrótt négy "vádpont" igencsak gyenge lábakon áll. Az MFB a kormánynak közvetlenül alárendelve halmozta fel veszteségeit, az ingatlanszövetkezetekkel szemben pedig a parlament alkotta törvények korlátai miatt nem léphet fel a hatóság, amely ennek ellenére úton-útfélen figyelmeztette a hiszékeny befektetőket a veszélyekre. A PSZÁF mára vagy orvosolta, vagy tételesen cáfolta a gazdálkodásában talált évekkel ezelőtti hiányosságokat, a K&H brókercégénél folyó visszaélésekre pedig éppen a felügyelet vizsgálata derített fényt.
Az is elég nehezen képzelhető el, hogy lehetséges Magyarországon teljes titokban, a felügyelet munkatársait kirekesztve, mindössze néhány hónap alatt a tőkepiaci folyamatokat szabályozó valamennyi törvényt kellő körültekintéssel eredményesen átszabni. A rohammunkák pedig ritkán tökéletesek, márpedig itt a legkisebb hiba is sokszorosan visszaüthet.
Emiatt az eset sokkal inkább az orosz Jukosz vezetőjének eltávolítására hasonlít, persze a megfelelő kulturális környezet szerinti finomításban. Itt is, ott is a politika alighanem személyi ellentétek megoldására használja fel hatalmát, keveset törődve a gazdaság játékszabályaival. De ha ez tőlünk keletre a befektetők elbizonytalanodását okozza, vajon itthon segíti-e megrendült regionális versenyképességünk helyreállítását?
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.