BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Ügyeletes mumus

2003.10.14., kedd 00:00

E héten Kim Don Dzsin, a Hyundai Motor alelnöke a dél-koreai autógyár több vezetőjének kíséretében arról kezd tárgyalásokat, hova telepítsék a félmilliárd (más források szerint több mint egymilliárd) eurós új autógyárat. A küldöttség Cseh-, Lengyelország, Szlovákia mellett Magyarországra is ellátogat.

A Hyundaihoz hasonlóan sokáig lebegtették a Peugeot-Citroën-Toyota beruházását, amely Csehországba került, a Peugeot-Citroën új autógyárának helyszínét, amelyet végül Szlovákiában jelöltek ki, de a Rover közép-európai gyártóhelyei között is szóba került Magyarország, amely a jelek szerint a talonban tartott mumus szerepére van kárhoztatva: "oda megyünk, ha nem adjátok meg a kedvezményeket".

"Jól értesült" források szerint most sem Magyarország az első számú jelölt. A koreaiak állítólag elsősorban Prága vagy Ostrava környékén szeretnék gyártani a hozzávetőleg évi 300 ezer Hyundai és Kia márkájú autót, és nem Tatabányán vagy Miskolcon. Most persze elő lehet húzni a lemezt: lám, lám, ide vezet a vészesen romló versenyképesség. A dolog azért nem egyértelmű. A közelmúltban a Suzuki és az Audi is jelentős magyarországi fejlesztésekről döntött, nyilván megalapozottan.

Az Economist Intelligence Unit szerint a cseh munkaerő jövőre feltehetően drágább lesz a magyarnál. A koreaiak azonban a felvevőpiacok fizikai közelségét, a beszállítói hálózat fejlettségét, a szakképzett munkaerő meglétét is vizsgálják, és lehet, hogy ezekben a nyugati piacok közvetlen közelében lévő Csehország szerezhet jó pontokat.

Ha a koreaiak Magyarország mellett döntenek, örülni kell, de attól sem kell kétségbeesni, ha mégsem. A tanulságokat azonban le kell vonni. Beszállítói lehetőségek akkor is adódnak, ezt ékesen bizonyítja a szlovák Peugeot-gyár példája. A lehetőségeket meg kell ragadni, de mindent meg kell tenni azért, hogy a mumusszerepek felcserélődjenek, és a következő beruházást Magyarország nyerje el.

A versenyképesség javításának persze hosszabb távú komponensei is vannak. Szakmunkások képzése például többéves és olykor nem kockázat nélküli feladat. Az is megtörténhet, hogy amikorra a tanoncok munkába állnának, a gyárak, akárcsak most Nyugat Európában teszik, odébbállnak, és újabb, ígéretesebb helyekre települnek át.

A szerző további cikkei

Vélemény cikkek

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.