E héten Kim Don Dzsin, a Hyundai Motor alelnöke a dél-koreai autógyár több vezetőjének kíséretében arról kezd tárgyalásokat, hova telepítsék a félmilliárd (más források szerint több mint egymilliárd) eurós új autógyárat. A küldöttség Cseh-, Lengyelország, Szlovákia mellett Magyarországra is ellátogat.
A Hyundaihoz hasonlóan sokáig lebegtették a Peugeot-Citroën-Toyota beruházását, amely Csehországba került, a Peugeot-Citroën új autógyárának helyszínét, amelyet végül Szlovákiában jelöltek ki, de a Rover közép-európai gyártóhelyei között is szóba került Magyarország, amely a jelek szerint a talonban tartott mumus szerepére van kárhoztatva: "oda megyünk, ha nem adjátok meg a kedvezményeket".
"Jól értesült" források szerint most sem Magyarország az első számú jelölt. A koreaiak állítólag elsősorban Prága vagy Ostrava környékén szeretnék gyártani a hozzávetőleg évi 300 ezer Hyundai és Kia márkájú autót, és nem Tatabányán vagy Miskolcon. Most persze elő lehet húzni a lemezt: lám, lám, ide vezet a vészesen romló versenyképesség. A dolog azért nem egyértelmű. A közelmúltban a Suzuki és az Audi is jelentős magyarországi fejlesztésekről döntött, nyilván megalapozottan.
Az Economist Intelligence Unit szerint a cseh munkaerő jövőre feltehetően drágább lesz a magyarnál. A koreaiak azonban a felvevőpiacok fizikai közelségét, a beszállítói hálózat fejlettségét, a szakképzett munkaerő meglétét is vizsgálják, és lehet, hogy ezekben a nyugati piacok közvetlen közelében lévő Csehország szerezhet jó pontokat.
Ha a koreaiak Magyarország mellett döntenek, örülni kell, de attól sem kell kétségbeesni, ha mégsem. A tanulságokat azonban le kell vonni. Beszállítói lehetőségek akkor is adódnak, ezt ékesen bizonyítja a szlovák Peugeot-gyár példája. A lehetőségeket meg kell ragadni, de mindent meg kell tenni azért, hogy a mumusszerepek felcserélődjenek, és a következő beruházást Magyarország nyerje el.
A versenyképesség javításának persze hosszabb távú komponensei is vannak. Szakmunkások képzése például többéves és olykor nem kockázat nélküli feladat. Az is megtörténhet, hogy amikorra a tanoncok munkába állnának, a gyárak, akárcsak most Nyugat Európában teszik, odébbállnak, és újabb, ígéretesebb helyekre települnek át.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.