Bizonyára nehéz és kínos volt a döntés Romano Prodi számára. Arra kényszerült, hogy megnyirbálja az általa vezetett Európai Bizottság ambiciózus, 29 tételes növekedési csomagtervét, és mindössze 13 projektet küldjön tovább a versenyképességi tanács mai ülésére, majd a decemberi EU-csúcsra. A recesszió következtében nyilván szűkösek az anyagi keretek, s a tagállamok sem bőkezűek. Ámbár érdekes is a döntés, hiszen ma már mindenki kívülről fújja, hogy a közösség számára létkérdés a növekedés. Vagyis ami ma drága, holnap kifizetődő lehet. Ráadásul ha nem, vagy csak késéssel szánja el magát határozott lépésekre az unió, veszélybe kerülhet egy másik ambiciózus tervének, a 2000-es lisszaboni deklarációnak teljesülése, amely azt tűzte ki célul, hogy 2010-re az Európai Unió a világ legversenyképesebb térségévé válik.
Alapvetően persze mégiscsak jó hír Prodi döntése. Legfőképpen azoknak az államoknak, amelyek területén a transzeurópai fejlesztések - elsősorban a közlekedésben és a kutatásban - megvalósulnak (a kiválasztott 13 projekt közül egy Magyarországot is érinti). Azt jelezheti, hogy az EU-ban végre az erőfeszítések terén valóban elmozdulás történik a növekedés irányába. Ez rendkívül fontos az európai integráció globális pozíciója, de a tíz ország felvételével jövőre 25 tagúra bővülő sikere szempontjából is. Ennek megfelelően ideje a belépőknek is felhagyniuk - akár a múlt heti országjelentés okozta - sebeik kozmetikázásával, sőt akár már példát is mutathatnának a "rendszerváltó" lendületből. A feladatok ugyanis immár tényleg közösek. A 13-as Prodi-listán ugyanazok szerepelnek, akik a 29-es bizottsági javaslatban: az EU (eddigi és új) tagjai. (KoM)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.