Beindul a motor?
Bizonyára nehéz és kínos volt a döntés Romano Prodi számára. Arra kényszerült, hogy megnyirbálja az általa vezetett Európai Bizottság ambiciózus, 29 tételes növekedési csomagtervét, és mindössze 13 projektet küldjön tovább a versenyképességi tanács mai ülésére, majd a decemberi EU-csúcsra. A recesszió következtében nyilván szűkösek az anyagi keretek, s a tagállamok sem bőkezűek. Ámbár érdekes is a döntés, hiszen ma már mindenki kívülről fújja, hogy a közösség számára létkérdés a növekedés. Vagyis ami ma drága, holnap kifizetődő lehet. Ráadásul ha nem, vagy csak késéssel szánja el magát határozott lépésekre az unió, veszélybe kerülhet egy másik ambiciózus tervének, a 2000-es lisszaboni deklarációnak teljesülése, amely azt tűzte ki célul, hogy 2010-re az Európai Unió a világ legversenyképesebb térségévé válik.
Alapvetően persze mégiscsak jó hír Prodi döntése. Legfőképpen azoknak az államoknak, amelyek területén a transzeurópai fejlesztések - elsősorban a közlekedésben és a kutatásban - megvalósulnak (a kiválasztott 13 projekt közül egy Magyarországot is érinti). Azt jelezheti, hogy az EU-ban végre az erőfeszítések terén valóban elmozdulás történik a növekedés irányába. Ez rendkívül fontos az európai integráció globális pozíciója, de a tíz ország felvételével jövőre 25 tagúra bővülő sikere szempontjából is. Ennek megfelelően ideje a belépőknek is felhagyniuk - akár a múlt heti országjelentés okozta - sebeik kozmetikázásával, sőt akár már példát is mutathatnának a "rendszerváltó" lendületből. A feladatok ugyanis immár tényleg közösek. A 13-as Prodi-listán ugyanazok szerepelnek, akik a 29-es bizottsági javaslatban: az EU (eddigi és új) tagjai. (KoM)







