A tudás hatalom - mondták a régi bölcsek, de mostanság egyre inkább az látszik igazolódni, amit az ironikus bírálók szoktak ehhez hozzátenni: a nem tudás még nagyobb.
A magyar képzési rendszer eredményeként minden évben eleve munkanélküliségre ítélt diplomások hada kerül ki a munkaerőpiacra, miközben a túlképző felsőoktatás állandó forráshiánnyal küzd, a vállalatok pedig a jó középfokú ismeretekkel rendelkező munkaerő hiányára panaszkodnak. A jelenség mögött legalább két probléma húzódik meg.
A magyar felsőoktatás szerkezete igen torz. Évről évre úgy határozzák meg a képzési keretszámot, hogy például a bölcsész és pedagógus szakok részesedése messze magasabb, mint amit a piaci igények indokolnak. Az itt végzetteknek szinte bizonyosan gondot okoz az elhelyezkedés, mert az általuk megszerzett tudásra alig-alig van szükség. Célszerűtlen - s a hallgatók egyfajta becsapása is - adóforintokból az utcának képezni diplomásokat. Ehelyett a forrásokat a hiányszakmákhoz és a minőségi képzéshez kellene átirányítani. Aki a kisebb létszámkeret miatt megemelkedő ponthatárok nyomán kiszorul a rendszerből, de ragaszkodik választásához, költségtérítéssel bármit elsajátíthat.
A másik baj az, hogy a hazai bérviszonyok és beidegződések nyomán a középfokú szakképzés leértékelődött. Sokáig a felemelkedés egyértelmű útja volt a diplomaszerzés, ám óriási hiba volt, hogy a politikusok ebből arra következtettek: ha többen tanulnak tovább, javul az életszínvonal. Ez ugyanis csak akkor igaz, ha nő az ilyen végzettséget igénylő munkahelyek száma is, ami a fizikai állások szaporodásával is jár. Mi több: 1992 és 2001 között 5,09-ról 5,18-ra emelkedett az egy szellemi alkalmazottra jutó fizikai dolgozók száma. Ezért a kiadott diplomák számát csak akkor szabad emelni, ha a középfokú szakképzés is bővül.
Az utóbbi 4-5 évben ezt rendre semmibe vették: a felsőoktatás felhígult, a diplomák elértéktelenedtek. Az igazi vesztesek azok, akik elhitték, hogy egy erős technikusi képzés helyett jobb egy akár gyengébb képességekkel is elvégezhető főiskola. Ők ma örülnek, ha állást kapnak, nemritkán
a tanulás helyett inkább gyakorlatot szerzőkénél kisebb fizetésért.
De hát melyik szülő mondaná a gyerekének: a te képességeiddel jobb, ha tanulás helyett a munkába állsz?
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.