A jegybank júniusi kamatemelése nem múlt el nyomtalanul a hazai lízingpiacon, hiszen a piaci szereplőknek több céltartalékot kellett képezniük a növekvő ügyfélrizikó miatt, ráadásul a nem fizetők arányának emelkedése, s ennek kezelése egy új procedúrát jelentett számukra - foglalja össze az elmúlt hónapok tendenciáit Antall Pál. A devizában történő gépjármű-finanszírozás elmúlt években tapasztalt boomja egyetlen apró részletnek volt köszönhető: az alacsony kamatnak, amihez már csak hab volt a tortán a forint felértékelődése. Az idén nyáron azonban kiderült: a devizahitelen bukni is lehet, s bár a havi törlesztőrészletnél átlagosan mindössze pár ezer forintos emelkedésről volt szó, azt látni kell, hogy a rosszabb bonitású ügyfelek számára ez már komoly tényezőt jelent - mutat rá a lízingszövetség elnöke. Egyre kisebb kezdőrészletet kérnek a lízingcégek, miközben beszámítják a volt szocialista autókat is, azaz egyre több kockázatot vállalnak, miután az importőrök részéről nő a nyomás az eladások bővülése irányába. Bár az idén kiugró mértékben emelkedett az új autók értékesítése, jövőre már mérséklődhet ez az ütem - magyarázza Antall Pál. A piac szegregálódhat, s amely cégek nem értek el egy kritikus ügyféltömeget, bizony nehéz helyzetbe kerülhetnek - teszi hozzá. Erre pedig van esély, hiszen a piac első tíz szereplője az összforgalom mintegy 90 százalékát bonyolítja le. Aggodalomra egyelőre még nem adnak okot a számok, a lízingcégek első kilenc hónapjának adatai erőteljes bővülésről tanúskodnak.
A hazai piac közeli jövőjét egyelőre nem érinti az EU-csatlakozás, az unión belül várható jogszabályi változások azonban már rányomhatják bélyegüket az értékesítési technikára, illetve a résztvevők piaci részesedésére. A jövőt a maradványértéken történő finanszírozásban látja Antall Pál, hiszen ki ne akarna feleakkora havi törlesztőrészletet fizetni, mint ha a hagyományos úton jutna hitelhez? Ráadásul a fiatalabb nemzedék már nem úgy gondolkodik, hogy egy életre vásárol autót - jegyzi meg. A tengerentúlon és Németországban 80-90 százalékos arányt mondhat magáénak ez a finanszírozási forma, ezzel szemben Magyarországon 8-10 százalékosat. S bár a hazai hitelfelvevő piac még nem érett rá, a kereskedők előbb-utóbb ebbe az irányba mennek el - hangsúlyozza az elnök, aki immáron közel másfél évtizedes lízingpiaci tapasztalatot tudhat maga mögött.
Bár a Porsche Bank a hazai piacon mikroszkopikus méretűnek számít, nagyon pontosan tudja, mit akar - mondja Antall Pál. Egy termék finanszírozására koncentrálnak, s bár soha nem lesznek piacvezetők, de a saját márkáknál azért mindig jelentős szerepet játszanak. Ráadásul - egy labdarúgó hasonlattal élve - pontosan látják, hol vannak felfestve a vonalak, s hol a kapu, ahová a gólt kell lőni - teszi hozzá.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.