Két mátrixról beszél manapság az üzleti világ, igaz, mindegyikről más megközelítésben. Az egyik gazdája a BCG, amely marketingkönyvek kötelező elemévé emelte híres négyzetét a fejőstehenekről meg a döglött kutyákról. Hans-Paul Bürkner szerint ez annak idején ugyanúgy forradalmasította a marketinget, mint amennyire mostanában a másik beszédtéma, a film, amely átrajzolta a képzelet alkotta gépekről kialakult képünket.
Hogy miért beszélnek akkor mégis ugyanennyit a BCG rendszeréről? Azért, mert más lett az a dimenzió, amiben vizsgálják a felfutó vagy a visszaeső ágazatokat, és sohasem volt annyira fontos a stratégiai gondolkodás, mint most.
Külföldi cégek tucatjai lépnek be a magyar piacra, és magyarok százai akarnak megkapaszkodni az unióban. Bizonyos cégméretnél (a BCG esetében Magyarországon 50 millió eurós bevétel a kialakult határ) ez már nem mehet anélkül, hogy szélesebb látókörű külső szakértőket alkalmazzanak. Ez persze nem jelenti azt, hogy a tanácsadóknak, köztük a BCG-nek, nem kell megküzdeni mindennap az ügyfelekért. És azt sem, hogy kizárólag a magyar nagyvállalatokkal kell foglalkozni. Általános tapasztalat Európában és másutt is, hogy a multik mellett a regionális szerepre törő nagyobb társaságok is igénylik a tanácsadók tapasztalatát.
Mi a legfontosabb javaslata egy kezdő magyar vállalkozó számára, aki az EU-ban akar megjelenni? - kérdeztem a tanácsadógurutól. Hans-Paul Bürkner habozás nélkül azt mondta: legyen állhatatos, kérlelhetetlenül következetes, és ne akarja már az első évben kivenni a hasznot a cégből. Az otthoni terepen is jónak kell lenni, a minőségből pedig nem szabad engedni.
A türelem és a dinamizmus egyszerre van jelen az új elnök-vezérigazgatónál - jellemezte a vezetőt egy német lapszerkesztő. Hans-Paul Bürkner ehhez annyit tett hozzá, hogy a kettő egyáltalán nincs ellentmondásban, és jól kiegészítik egymást. Példaként néhány ügyfél céget említett, amelyekkel hosszú hónapok, akár másfél éves egyeztetés is kellett ahhoz, hogy belássák: stratégiai szempontból hibás lenne az a döntés, amit annyira erőltettek.
Bürkner harminchat országban látogatja sorra a BCG-irodákat. Hol van igazán otthon egy ilyen világvándor? Azt mondja: ahol a családja van, vagyis Németországban. Azt viszont kétlem, hogy a jó német sört iszogatva képes levetkőzni kényszerűen kozmopolita megközelítését. Ahhoz túlságosan régóta mozog multikulturális környezetben.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.