Vidékpárti a BCG globális főnöke
Két mátrixról beszél manapság az üzleti világ, igaz, mindegyikről más megközelítésben. Az egyik gazdája a BCG, amely marketingkönyvek kötelező elemévé emelte híres négyzetét a fejőstehenekről meg a döglött kutyákról. Hans-Paul Bürkner szerint ez annak idején ugyanúgy forradalmasította a marketinget, mint amennyire mostanában a másik beszédtéma, a film, amely átrajzolta a képzelet alkotta gépekről kialakult képünket.
Hogy miért beszélnek akkor mégis ugyanennyit a BCG rendszeréről? Azért, mert más lett az a dimenzió, amiben vizsgálják a felfutó vagy a visszaeső ágazatokat, és sohasem volt annyira fontos a stratégiai gondolkodás, mint most.
Külföldi cégek tucatjai lépnek be a magyar piacra, és magyarok százai akarnak megkapaszkodni az unióban. Bizonyos cégméretnél (a BCG esetében Magyarországon 50 millió eurós bevétel a kialakult határ) ez már nem mehet anélkül, hogy szélesebb látókörű külső szakértőket alkalmazzanak. Ez persze nem jelenti azt, hogy a tanácsadóknak, köztük a BCG-nek, nem kell megküzdeni mindennap az ügyfelekért. És azt sem, hogy kizárólag a magyar nagyvállalatokkal kell foglalkozni. Általános tapasztalat Európában és másutt is, hogy a multik mellett a regionális szerepre törő nagyobb társaságok is igénylik a tanácsadók tapasztalatát.
Mi a legfontosabb javaslata egy kezdő magyar vállalkozó számára, aki az EU-ban akar megjelenni? - kérdeztem a tanácsadógurutól. Hans-Paul Bürkner habozás nélkül azt mondta: legyen állhatatos, kérlelhetetlenül következetes, és ne akarja már az első évben kivenni a hasznot a cégből. Az otthoni terepen is jónak kell lenni, a minőségből pedig nem szabad engedni.
A türelem és a dinamizmus egyszerre van jelen az új elnök-vezérigazgatónál - jellemezte a vezetőt egy német lapszerkesztő. Hans-Paul Bürkner ehhez annyit tett hozzá, hogy a kettő egyáltalán nincs ellentmondásban, és jól kiegészítik egymást. Példaként néhány ügyfél céget említett, amelyekkel hosszú hónapok, akár másfél éves egyeztetés is kellett ahhoz, hogy belássák: stratégiai szempontból hibás lenne az a döntés, amit annyira erőltettek.
Bürkner harminchat országban látogatja sorra a BCG-irodákat. Hol van igazán otthon egy ilyen világvándor? Azt mondja: ahol a családja van, vagyis Németországban. Azt viszont kétlem, hogy a jó német sört iszogatva képes levetkőzni kényszerűen kozmopolita megközelítését. Ahhoz túlságosan régóta mozog multikulturális környezetben.







