Lehet, hogy Budapest egy évvel megint öregebb lett, a házak falát még több graffiti, sérülés, a járdát még több szemét csúfítja el, de az utakon közlekedő járművekre nézve szinte már itt van Európa. Mindenütt fénylő új kocsik. Az autóvásárlási őrület ezúttal az év végéig kitartott, a vásárlók szinte lerabolták az autószalonokat. Ennyire jól élünk?
Nyilván az emelkedő reálkeresetek is belejátszottak, hogy tömegével keltek el az új, vagy az újszerű behozott gépjárművek. Gyanítom azonban, hogy a jelenségbe az aggodalom is belejátszott. A félelem attól, hogy az autókat sem kíméli az áremelkedési hullám. Olykor több százezer forinttal is többet kell kiadnunk egy hasonló autóért, mint néhány hónapja - tartanak tőle sokan.
A mostanság jellemzően gyengébb forint, az Európai Unióban tapasztalható törekvés a "nettó" autóárak közelítésére talán jogossá is teheti ezt az aggodalmat. Mások attól tartanak, hogy a fogyasztási adót felváltó regisztrációs díj drágítja az autókat. Ennek a feltételezésnek is van alapja az import-autómatuzsálemek, valamint talán néhány új kiskocsi esetében. Az autóvásárlási illeték emelése is gyorsan rátesz egy tízezressel a vételárra. Az autókereskedők mindig áremelés lehetőségével riogatnak, abban a reményben, hogy a habozókat gyors döntésre bírják.
Pedig a félelem nem jó tanácsadó. A forintról sok okosat lehet mondani, de ember legyen a talpán, aki a prognózisok között kiigazodik. Nem tudhatjuk, mennyi az autókereskedők nyereségmarzsa, ami - a folyamatban lévő uniós liberalizáció miatt - akár lényegesen le is morzsolódhat. Az Európai Központi Bank által fontolóra vett kamat-csökkentés az euróhitelbe vett autók vételi feltételeit teheti vonzóbbá, az uniós tagsággal járó vámcsökkentés pedig az unión kívüli területekről vett autók árát nyomja le.
Viszonylag új használt kocsit pedig kifejezetten előnyös lesz mondjuk Németországból beszerezni, az ottani kocsik áfatartalma ugyanis 16 százalék, szemben a kirívóan magas magyarországi 25 százalékkal, hiszen a használt járműveknél - szemben az újakkal - annak az országnak az áfája a mérvadó, ahonnan az autót szállítják.
Ennyit az autóvásárlás kifejezetten pénzügyi oldaláról.
Mert azt is mérlegelni kell, lesz-e egyáltalán hely közlekedni. E téren csak pesszimista és még pesszimistább jóslatok vannak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.