Szakmai értékelést írni egy pénzügyminiszterről gazdaságtörténészek "munkakörébe" tartozik, egy kijelentést mégis megkockáztatnánk: a rendszerváltás óta valószínűleg nem volt olyan pénzügyminiszter, akinek teljesítménye és szakmai kvalitásai között akkora különbség lett volna, mint László Csaba esetében. Regnálása alatt a látszatát is kerülte annak, hogy megálljt kívánna parancsolni a pártpolitikusok költekezési kényszerének, és a sáveltolással az elmúlt 15 év legdilettánsabb döntéséhez asszisztált, volt kénytelen asszisztálni. (Mindig van másik döntés...) A fenti megállapítás igazságtalanságát (a körülmények, az öszszehasonlíthatatlanság) majd az elkövetkező hónapok, évek cizellálhatják.
A miniszterelnök hivatalos indoklása a gyenge költségvetési eredmény és az ebből származó hitelességvesztésre utalt. Kétségtelen, ha lenne "hogyan veszítsük el maradék hitelünket?" című játék, a Pénzügyminisztérium fölényesen nyerné. A rutinosabbak persze csak legyintgettek a tegnapi 5,6 százalékos GDP-arányos költségvetési hiány hírére. A 4,5, majd a 4,8 százalékos, később az "5 százalék alatti " prognózisait a PM rendre csak akkor módosította, amikor azok az abszurditás határait feszegették, s közben magabiztosan hangoztatta a piaci szakértők magas előrejelzéseinek megalapozatlanságát. Végül a mindössze néhány hetes előéletű 5,2 százalékos becslést sodorták el a tények. Erre szokták azt mondani: ha ekkorát tévedtek, az a baj, ha meg nem tévedésről van szó, akkor az. És erre szokták azt is mondani: ha egy miniszterelnök egy évig úgy csinál, mintha elhinné miniszterének rossz jóslatait, majd erre hivatkozva kirúgja, akkor ez vagy nagyon nagy cinizmus, vagy felveti az ő felelősségét is. Vagy mindkettő.
A mostani szám tükrében természetesen nem hihető az idei 3,8 százalékos hiányterv sem. Biztosra vehető: ha a kormány nem szánja el magát a szemlátomást szent tehénként kezelt kiadási oldal lefaragására, akkor még az alultervezett infláció sem menti meg a költségvetést. A gazdaságpolitikai célok és a tények közötti ellentmondás enyhítésének szándéka feldereng az euróövezeti csatlakozás dátumának felülvizsgálatára vonatkozó célzással. De mindaddig, amíg konkrét döntések nem történnek, a pénzügyminiszter-csere sem minősíthető másnak, mint egy lobbiknak kitett, sodródó kormány sokadik erőtlen pótcselekvésének
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.