BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Gazdaságos gondolatok

Úgy tűnik, gazdaságos gondolatokból nincs hiány a Tescónál: a komlói üzletnél benzinkút is lesz - vált ismertté a napokban. Nem spanyolviasz, de azért jelzi, hogy a cégnek mindig új stratégiai elemekkel is kell jelentkezni. Most azzal, hogy a kisvárosokban is megjelenik.
2004.02.09., hétfő 00:00

Hogyan lesz egy gépészmérnökből hivatásos telekvásárló? És főképp: miért? A válasz: egyszerűen, és azért, mert többre vágyott, mint amit addig elért. Ez így túl sommás? Az, de teljesen fedi a valóságot. Madarász Tamás, a Tesco hálózatfejlesztési vezetője (ilyen minőségében a telkek kiszemelője is) hét évig hajógépészeti berendezéseket tervezett, de ma már kicsit feledhetőnek tartja azt az időszakot.

Sokkal szívesebben beszél az amerikai vagyonértékelő cégnél eltöltött évekről, amikor kinyílt a szeme: mást és másképpen is lehet csinálni a világon. A sülylyedő hajó után ez a hely büszke vitorlás volt neki, sok-sok amerikai tapasztalattal. Ráadásul rögtön kamatoztathatta tudását: a kilencvenes évek elején az ÁPV Rt. frissen kinevezett privatizációs embereit hozzájuk küldték tanulni, a szakember 250 magyar nagyvállalat magánkézbe adásánál segédkezett, a vagyonelemek között ingatlanok is voltak.

Innen már egyenes út vezetett a fasírtos óriáshoz, a McDonald'shoz: 18 új étterem előkészítése és a projektek lebonyolítása fűződik a nevéhez. Mindegyik helyét jól eltalálta? - faggatóztam. Nem, de ez az akkori rohamtempóban nem látszott. Az volt a lényeg, hogy minél több helyen legyen ott a hatalmas sárga logó. Egyébként ez a tanulság, mármint az, hogy kifizetődő az alapos előkészítés, jól jött a Tescónál - tette hozzá.

Ugye nem azt akarja mondani, hogy addig nem ez volt a jellemző a brit nagyvállalatra? - vetettem közbe. Persze, hogy az volt, de itt mindig értékelik, ha valaki a saját bőrén megtapasztalta az expanziót, s így még tökéletesebb lehet a fejlesztés - válaszolta, utalva arra is, hogy szerinte a Tesco nem igazi multi, mint a Coca-Cola vagy a McDonald's, inkább internacionális. Nem a globális egyenforma, hanem a sokfajta kultúra együttélése jellemzi az angol háttér mellett.

A Tesco nem diktatórikus, természetesen nem is demokratikus, inkább azt mondaná, hogy konszenzuson alapulnak a döntések. Ez nagyon fontos, amikor egy ilyen intenzív láncépítés zajlik, mint most. Az idén például két számjegyű új üzletet adnak át Magyarországon, és egyáltalán nem mindegy, hol, mikor és mekkora egységgel jelennek meg. A hálózatépítés összetett feladat, sikere egyebek között attól is függ, hogy milyen hatékonyan mozgatható a logisztika, és van-e elegendő jól képzett munkaerő.

A telkekre, persze, mások is pályáznak, ezért résen kell lenni, illetve folytatni kell az országos lefedettség tökéletesítését - mondja, amikor a konkurenciáról kérdezem. Nem sorolja ide a diszkontláncokat, noha tudja, hogy a szupermarketek (ebből is több van a Tescónál) forgalmából elvehetnek az újonnan piacra lépők, mint például a Lidl, amelyiktől sokan félnek. Úgyhogy jövője miatt már csak ezért sem aggódik. Egyébként is sok külső ajánlatot kap, ám amíg nem jön szembe vele egy nagyobb szakmai feladat, nem akar váltani.

A szerző további cikkei

Vélemény cikkek

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.