BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Füzetvásár

2004.08.25., szerda 00:00

Miközben a fél ország az iskolakezdésre készül, a füzetpiacon áll a bál. A termékek közel háromnegyedét adó legnagyobb gyártó már a Gazdasági Versenyhivatalt is segítségül hívta, miután az általa 18 forintért átadott irkákat a hipermarketek 8-10 forintért kínálják a gyermekenként így is jó tízezer forintot iskolakezdésre költő vásárlóknak.

A panasz szerint a rendkívül alacsony ár miatt más kereskedők már nem is vásárolnak a kartellt emlegető Fűzfői Papír Rt.-től, hiszen a cég által szabott árnál reménytelenül versenyképtelenek volnának. A 75 százalékos kapacitáskihasználtságra panaszkodó gyár közben egyre kongatja a vészharangot: állításuk szerint ugyanis egy füzet előállítása már a hipermarketek által fizetettnél is többe, mintegy 22 forintba kerül átlagosan.

A helyzet több mint érdekes. Nem az a furcsa, hogy egy-egy kiskereskedelmi lánc a beszerzési ár alatt adja a "tollalávalót": egy-egy vevő így legfeljebb egy-két ezer forintnyi veszteséget okozhat, amit könnyen ellensúlyozhat a kapcsolódó termékek többletforgalma.

Nem meglepő az sem, hogy a többi kereskedő is igyekszik ilyen "támogatott áron" feltölteni készleteit, mintsem hogy a gyártótól vásároljon. Mivel azonban ez semmilyen módon nem befolyásolja a tanárok igényei és a diákok létszáma által megszabott országos füzetfogyasztást, aligha okozhat a gyártónak volumenproblémát a sulikezdő akció.

A viszonteladók hipermarketes beszerzései csak a multinacionális üzemeltetőknek okoznak kárt, hiszen az előbbiek elemi érdeke, hogy csak az olcsó termékeket vegyék. Így az engedmény sosem térül meg, ehelyett a földrajzilag távol eső konkurensek profitját gyarapítja. Ezért érthető volna, ha a nagyáruházak kezdenének harcba a hozzájuk érkező papírboltosokkal. Mégsem teszik, nem is tehetik.

A bajok gyökere alighanem ott van, hogy a közel monopolhelyzetben lévő papírgyár a korábbi sok kicsiny vevő helyet immár erős alkupozícióban lévő nagy cégekkel áll szemben. Azonban racionális árazásnál ilyenkor is bizonyos, hogy az átadási ár meghaladja az előállítás változó költségeit, tartósan pedig a reális fix költségeket is.

A gyártó veszteségét így a multik árpolitikája aligha okozhatja.

A szerző további cikkei

Vélemény cikkek

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.