BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Jönnek a plazmatévék?

2004.08.03., kedd 00:00

Plazmatévét is adnak a lakóparki vásárlóknak - Angliában. Ne legyintsünk, nincs ez olyan messze Magyarországon sem. Elegendő kézbe venni bármilyen hirdetési újságot vagy kicsit kószálgatni a hálón. Ha nem is szupertévét, de olcsóbb garázst már itt is adnak. Hogy ezzel nem passzol össze a tegnapi lakásépítési főadat? Mondom a megoldást, bár már sokan tudják: a vállalkozók azért adtak át ötven százalékkal több lakást az első hat hónapban, mert tavaly tavasszal és nyáron hatalmas projekteket indítottak, az értékesítés eredményességéről azonban nem szól a fáma.

A vállalkozók keserűsége nem statisztikai kategória. A rideg számok nem tükrözhetik az igazi gazdasági számításokat, az üzleti kockázatot, amit még akkor vállaltak, amikor szemtelenül alacsony hitelkamatok csábították befektetési célú vásárlásra a tehetősebbeket vagy a vállalkozó kedvű lakosokat Magyarországon és külföldön. Márpedig a helyzet kulcsa a kockázat mértéke. Az egykor rövidnek számító - 2-3 hónapos - értékesítési idő mára 18-20 hónapra hízott, így nem csoda, ha a cégvezetők többsége folyton azt lesi: mekkora kedvezményt (netán plazmatévét) kell meghirdetni azért, hogy elkeljenek az új lakások.

Nézzünk kicsit távolabb, hiszen a nagy lakótelepek (sokat hívnak lakóparknak is) fejlesztői tucatnyi kisebb és közepes alvállalkozóval dolgoznak. Ezek egy része nehéz helyzetbe kerülhet ősz végére, amikorra elfogynak az idénymunkák. Ha késnek az új projektek (márpedig nem fognak bele a fejlesztők, az biztos), akkor kevesebb építőanyag fogy, és ez már intő jel ennek az alágazatnak is. Nem véletlen, hogy az építőanyag-ipari nagyvállalatok egy része tőlünk keletre terjeszkedik.

Van még egy érdekesség, ami szintén figyelemre méltó: erősödik az a tendencia, hogy a kislakások aránya folyamatosan növekszik az új építésű ingatlanok között. Ez világosan mutatja, hogy merre mozdul el a piac. A fejlesztők mostanában viszonylag kis telken, sokemeletes, a három-négy évvel ezelőttihez képest jóval több kis alapterületű lakást tartalmazó tömböket húznak fel. Más itt a marketing is, hiszen az egyszemélyes háztartások jelentik a kereslet felét, s erre kell fölépíteni a kampányt. Úgy tűnik, valami nem stimmel ezzel. Lehet, hogy tényleg jönnek a plazmatévék?

A szerző további cikkei

Vélemény cikkek

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.