BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Mindig egy lépéssel a kor előtt

Ha nem is mindig tudatosan, de ösztönösen sikerült ráéreznie arra, hogy milyen irányba fejlődik a számítástechnika, és ezt hogyan lehet alkalmazni a turizmusban. Mint Bara Attila, a Rombrandt Kft. ügyvezetője mondta, ennek eredménye volt az első CD-ROM, s ez a megérzés, illetve az azt követő szisztematikus munka következménye lett a travelport.hu oldal életre hívása.
2004.08.23., hétfő 00:00

A cég létrehozásakor még mi sem tudtuk, milyen fontos, amit elkezdtünk, csak fokozatosan jöttünk rá. Már három éve, a travelport.hu oldal indításakor látni lehetett, hogy e területen nem lehet lemaradni, mert az akár pénzben is kifejezhető kárt okoz az országnak, a cégeknek - vélekedik Bara Attila, aki folyamatosan a fejlődés, a továbblépés lehetőségeit kutatja. A cégek pedig még kevésbé látták azt, hogy az internet megjelenésével milyen fontos eszköz került a kezükbe.

Ma már viszont sok vidéki kisebb panzió, hotel működik, amelynek a travelport.hu nélkül alig lenne forgalma. Az internet megismertetése amolyan "népnevelő" feladat volt a 90-es évek közepén, hiszen ahhoz, hogy a cégek felismerjék ennek előnyeit, használni tudják napi munkájukban, oktatásra volt szükség. "Mivel ilyen jellegű feladatot semmilyen állami szerv sem vállalt fel, kénytelenek voltunk ezt mi megtenni akkor is és ma is." Ez az aprólékos napi munka meghozta az eredményt. "Ma már a hazai turisztikai szakma jelentős része ismeri, tudja és szereti is használni foglalási rendszerünket, és természetesen jelentős anyagi haszna is származik belőle". Ez éves szinten - óvatos becslések szerint is - egymilliárd forintot jelent.

Ma már a travelport.hu oldalon közel hétezer hazai turisztikai vagy a turisztikához kapcsolódó vállalkozás van jelen, s napi 10 ezer látogatója van a honlapnak. Ennek az óriási forgalomnak, illetve az adatbázisnak a kezeléséhez működni kell annak az alapelvnek, amit a Rombrandtnál az alapítás óta követnek: a tulajdonosok nem vesznek ki pénzt, hanem a nyereséget évről évre viszszateszik a cégbe, fejlesztenek. Néhány év után kiderült - fogalmaz Bara Attila -, a kicsi magyar piacról tovább kellene lépni, így ma már nem csak az országhatárokon belül gondolkodunk. Az egyik ilyen próbálkozás volt - ami végül nem hozott eredményt - egy uniós turisztikai portál elkészítése. A másik terv egy nemzeti portál nyitása úgy, hogy az a lehető legtöbb ponton kapcsolódjon nemzetközi portálokhoz. Mindezeken túl talán a leginkább nagyszabású elképzelés egy kelet-közép-európai régiós oldal megszerkesztése és üzemeltetése. Ehhez azonban technológiai fejlesztésre is szükség van, s a külföldi partnereket meg kell győzni ennek hasznosságáról. A különböző országok oldalai franchise-rendszerben működnének. Néhány országgal már voltak tájékozódó tárgyalások, amelyeknek van kedvező hozadéka.

A szerző további cikkei

Vélemény cikkek

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.