Második lendületvétellel ebben az évben talán mégis bekövetkezik a harmadik generációváltás a mobilpiacon. A piackutatók, akik az idei évet fordulópontnak tekintik a technológia kereskedelmi szintű elterjedésében, 2004-ben a 3G-előfizetők számát világméretekben már 6 millió körülire teszik, s az év végére már több mint 60 új generációs, nem tesztcélú mobilhálózat működésével számolnak a világon, ezek valószínűsíthetően legalább a fele Európában épül ki.
Az első lépéseket az ezredforduló idején tették meg a nemzetközi szolgáltatók a 3G vagy UMTS néven ismert mobiltechnológia üzletté tétele felé. A vezetékeshez hasonló gyorsaságú internetezést, filmek, zenék és egyéb multimédiás tartalmak letöltését, interaktív játékok elterjedését lehetővé tévő műszaki megoldás elterjedését kezdetben a szolgáltatók is gyorsabbnak hitték. Két komoly tényezővel azonban nem számoltak. Nem gondolták, hogy a mindenkor korlátos erőforrásra, azaz a frekvenciasávokra épülő technológia a globális recesszió időszakában egyes nyugat-európai kormányok költségvetésében meghatározó tétellé lép elő, s a licencekért 100 millió euróban mért összegeket kell fizetnie egy-egy szolgáltatónak. Nem számoltak azzal sem, hogy a hálózat- és készülékgyártók sem lesznek képesek idejekorán piacra lépni a harmadik generációt támogató készülékekkel. A mobiltelefon-gyártók most az idei év második felére ígérik az új generációs telefonok tömeges megjelenését.
A fentiek fényében jogosan állítják a hazai távközlési szakemberek, élükön a mostani mobilhálózatokat működtető cégek vezetőivel, hogy a mobiltechnológiai újdonságok bevezetésében több alkalommal is úttörőnek számító Magyarország még nem késett le semmiről. Sőt, jobb is, hogy a tanulópénzt nem nekünk kell megfizetni. Itthon legkorábban 2005 végén, 2006-ban indulhat meg a 3G-szolgáltatás. Az augusztus második felében nyilvánosságra kerülő licencpályázat alapján a kiíró hírközlési hatóság az év végére ígéri a "négyes befutó" kiválasztását. Annak ellenére, hogy már több nevet is lebegtetnek, még kérdés, hogy a pályázni kívánó három GSM-cég mellé jön-e újabb szereplő. Az viszont várható volt, hogy a jelenlegi szolgáltatók úgy vélik: nincs már hely további üzemeltetőnek a 80 százalék fölé nőtt penetrációjú magyar mobilpiacon. A versenyt már most is eléggé kiélezettnek tartják. Ebből a tavaly óta valóban látványosan csökkenő tarifák révén az előfizetők mindenképpen profitálnak.
Más a helyzet azonban az új generációs szolgáltatással. Az tény, hogy a hazai ügyfelek jelentős része a telefont még ma is csak beszélgetésre, illetve SMS-küldésre használja. Az adatforgalomból származó hozam ma még nem haladja meg a szolgáltatók bevételének 15 százalékát. Ennek alapján a GSM-szolgáltatók úgy vélik, hogy a 3G-hálózatra országos szinten várhatóan még jó ideig nem lesz igazán szükség Magyarországon.
A pályázóknak ezúttal is jól megfontolt döntést kell hozniuk, hiszen a szolgáltatás kiépítése cégenként akár tízmilliárd forintos beruházást jelenthet, ami ráadásul ma nem ígér gyors megtérülést. Viszont ha nem akarnak végleg lemaradni a lehetőségről, most kell indulniuk a licencekért. A kockázatok miatt azonban fontosnak tartják hangoztatni, hogy a kiépítés ütemét már ne a szaktárca, hanem a mindenkori piac diktálja. A hírközlési miniszter ugyanakkor továbbra is ragaszkodik ahhoz, hogy a nyertesek mielőbb építsék ki a hálózatot. Ez az első években, a piaci realitásokkal mégiscsak számolva, várhatóan közel sem lesz olyan széles körben elérhető, mint a mostani GSM-hálózatok. Az előzetes elképzelések alapján a 3G rendszert három éven belül csupán 15-20 százalékos lefedettségűre kell kiépíteni.
A hálózat kiépítését segítheti az is, hogy a díjak megállapításánál Magyarország nem esett a nyugat-európai hibába, a pályázók viszonylag szolid díjért juthatnak hozzá az új generációs licencekhez. A költségvetés az idén a négy licenc díjából együttesen 15,8 milliárd forintra számít. Ezenfelül jövőre is számolnak még valamekkora bevétellel, de ennek mértéke egyelőre nem ismert. A visszaszámlálás mindenesetre már elkezdődött.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.