Presztízs - másként
Kétségtelen, nagy nemzetközi presztízst jelent egy-egy országnak, amikor milliárd euró(k)ban/dollár(ok)ban mérhető mamutbefektetések színhelyéül választják. Ilyenekről pedig az elmúlt években sorra-rendre lemaradt
Magyarország - helyette térségbeli versenytársainkat választották a befektetők. Elég, ha a Toyota PSA csehországi vagy a Hyundai szlovákiai választására emlékezünk.
Ez sajnálatos. Ám korántsem érdemes megkongatni miatta a vészharangot.
Mert ugyan igaz, hogy ezek az invesztíciók komoly reklámot is biztosítanak a kiválasztott országnak (a világsajtó, de legalábbis a gazdasági világsajtó erről cikkezik a döntés előtt és után), s pozitív hatást gyakorolnak a befogadó ország makrogazdaságára és a reálszférájára egyaránt. Ám nem szabad elfelejteni, a fejlődés, a legfejlettebb gazdaságokhoz való közeledés-közelítés nem pusztán egy-egy ilyen óriás beruházáson keresztül valósul meg.
Sőt! Sokkal inkább hozzájárul egy gazdaság nemzetközi integrációjához, ha minél nagyobb merítésben fűzi szorosabbra a szálakat a világgal. Az ilyetén globalizáció pedig a vállalatok közötti kapcsolatokon keresztül valósul meg. Azaz minél több külföldi vállalat lép üzleti-befektetői kontaktusba minél több magyar céggel, annál inkább mélyül világgazdasági integrációnk.
S az utóbbi időben pont ennek a jelenségnek lehetünk tanúi. Szakemberek állítják: Magyarország ismét
felértékelődött a befektetők szemében, igaz, ezúttal főként a külföldi kis- és középvállalatok szemében. Bármi is legyen a motivációjuk (kezdve a költségmegtakarítástól a kelet felé terjeszkedés szándékán át a hídfőállás kiépítéséig), s bármely formáját is választják az együttműködésnek (vállalatfelvásárlás, vegyesvállalat létesítése, zöldmezős beruházás), az eredmény pozitív. Összeadódnak a befektetett euró/dollár centek milliárdokká; az 5-10 új munkahely több ezerré; lépésről lépésre mind több cég termelése modernizálódik - hogy csak néhányat ragadjunk ki a hatások közül.
Mindezzel pedig nő a presztízs is, igaz, másként. Kisebb a publicitás, ám a szakma odafigyel. S ne feledjük, a befektetést az egyes szakmákat képviselő vállalatok hajtják végre.







