Bővíteni a hálózatot
"Szövetségünknek kedvező és kedvezőtlen tapasztalatai egyaránt vannak. Az elmúlt időszakban észlelhető bizonyos fejlődés, bővültek a szolgáltatások. A kedvezőtlen jelzések elsősorban a kis- és középvállalatok részéről érkeznek: úgy érzik, még mindig nem kapnak elegendő figyelmet a külpiaci rásegítésben, másrészt hiányolják az ingyenes exportrásegítő lehetőségeket. Általános vélemény, hogy nem lenne szabad folytatni a kereskedelemfejlesztő intézmények költségeinek lefaragási folyamatát - e trend hatása érzékelhető a szolgáltatásokban. Az ITDH külföldi irodahálózatának további bővítése kellene - nem szűkítése. Az exportfinanszírozás kapcsán a tagvállalataink úgy érzik, az Eximbank termékköre az uniós csatlakozás nyomán megszűnt, ezeket hiányolják is; ugyanakkor sokkal jobban terítettek a bank és a Mehib termékei, mint korábban."
Botos Balázs A Magyar Külgazdasági Szövetség főtitkára
Állami bormarketing
"A borszakmát illetően nincs végiggondolva, milyen célpiacra és milyen eszközökkel lehetne állami rásegítéssel támogatni a leghatékonyabban a magyar borexportot. Pedig egyenként a magyar termelőknek szinte lehetetlen kilépniük a nemzetközi piacra. Nem véletlen, hogy egy sor országnak van bormarketingprogramja, Franciaországtól Argentínán át Chiléig. Az ausztrál termelőket például egy húsz évre szóló bormarketing segíti. Nálunk az erőforrások teljesen szétforgácsoltak, több szervezet foglalkozik valamilyen módon a területtel, s akkor sem profi, célirányos módon. Arra lenne szükség, hogy egy szervezet - legyen az az Agrármarketing Centrum, a Magyar Turizmus Rt., az ITDH vagy éppen az elképzelés szintjét létező Nemzeti Boriroda - dolgozzon a magyar bor jó hírének elterjesztésén a világban. Ez állami feladat."
Keresztury Éva A Hilltop Neszmély Rt. résztulajdonosa
Szűkebb régió
"A magyar kis- és középvállalatok exportrádiusza ma még igen behatárolt, inkább a szűkebb régióban - a Kárpát-medencében, a Balkánon, a környező és közeli országokban - kell őket segíteni. Ezt több módon teszszük. Egyrészt a külpiaci hálózat segítségével: az ITDH kereskedelmi szolgálati irodái és a nagykövetségek külgazdaság attaséi, s a regionális attaséi hálózat (Kassa, Ungvár, Kolozsvár) kiemelt feladata megfelelő információk biztosítása, az üzleti kapcsolatok kialakításának tevékeny elősegítése, szaktanácsadás nyújtása. Nemcsak az exportösztönzésben vállalnak szerepet, hanem az együttműködések kialakításában, vegyesvállalatok alapításában, tőkeberuházásokban is. A vidéki kkv-k rendelkezésére állnak az ITDH belföldi regionális irodái is, miként az olyan kiadványok, mint a Hogyan kereskedjünk Horvátországgal? címet viselő."
Major István A Külügyminisztérium helyettes államtitkára
Egységesítés
"Szükség lenne arra, hogy ismét egységesítsék az állami külpiaci hálózatot. Ha az ITDH külföldi irodái, illetve a külgazdasági attaséi hálózat egységes lenne, áttekinthetőbbé válna, és hatékonyabban, koncentráltabban szolgálná a hazai vállalkozókat. Az elmúlt időszakban egyértelműen javult az ITDH külpiaci segítő tevékenysége, a Corvinus Rt. pedig kifejezetten jó irányban mozdult el a magyar vállalkozók külföldi befektetéseinek ösztönzésében. Ugyanakkor vannak olyan termékek, amelyek hiányoznak az állami segítség palettájáról - ilyen a faktorálás, amelyre különösen a kis- és középvállalatoknak van szükségük forgóeszköz-problémáik áthidalására. Ezt az Eximbankra kellene rátestálni, hiszen annak van lehetősége kamattámogatásos termékek biztosítására. Ám ma csak a profitorientált kereskedelmi bankok kínálnak ilyen terméket."
Patak Péter A Novochem Kft. ügyvezető igazgatója
Külföldi vásárok
"Az Agrármarketing Centrum Kht. (AMC) által kialakított, közös agrárstandok segítik ugyan a részvételt egy-egy külföldi vásáron, de elsősorban a kisebb cégek megjelenésének kedveznek. A nagyobb társaságok általában azzal szembesülnek, hogy kicsi a kiállítási terület, és szűkös a hely az üzleti tárgyalások lebonyolításához is. Ezért igazságosabb lenne, ha az AMC minden megjelenő vállalkozásnak hasonló arányban megtérítené a kiállítási költségek egy részét. A baromfiágazatban egyébként egy-két kiemelt vásárra koncentrálódtak a közösségi marketingprogramok az utóbbi években. Az a tapasztalatunk, hogy e rendezvényeken egyre inkább a megjelenés a fontos, mivel kevés tényleges üzlet születik. A kiállítók inkább arra törekednek, hogy megmutassák magukat, és megismertessék, megkóstoltassák termékeiket későbbi lehetőséges partnereikkel."
Magyar József A szentesi Hungerit Rt. vezérigazgatója
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.