A közgazdászok többsége abban egyetért, hogy a fiskális szabályok szükségesek mind a monetáris uniót alkotó eltérő méretű államháztartással, fiskális dinamikával jellemzett országcsoportok, mind az önálló monetáris politikát folytató kis, nyitott gazdaságok számára. A hiteles, számon kérhető és szankcionálható szabályok lehetővé teszik a költekező politikusok által irányított fiskális politika kordában tartását, mérséklik a fiskális politika ciklikusságából eredő makrogazdasági költségeket, valamint kiegészítik a piacok fiskális hatóságok feletti ellenőrzésből származó fegyelmező erejét. A szabályok a monetáris unióban elősegítik a monetáris övezethez tartozó államok fiskális politikáinak koordinálását, valamint a mások számára - a növekvő inflációban és kamatszintben megjelenő - költségeket okozó költségvetési politikák elkerülését.
A fiskális szabályok előnyei ellenére a stabilitási és növekedési paktum (SNP) a kezdetektől fogva a bírálatok kereszttüzében volt. Sokan kritizálták az elméleti megalapozást nélkülöző deficit- és adósságplafonokat, valamint az eltérő hiány- és adósságmutatókkal, illetve szerkezeti adottságokkal bíró országok egységes kezelését. Mások fő hiányosságának a rugalmasság és a szimmetrikus (vagyis a recesszió mellett a kedvező konjunkturális körülmények melletti) alkalmazkodás, valamint az egységes szabályok kikényszeríthetőségének hiányát emelték ki.
A kritikák megalapozottsága és a számtalan reformelképzelés, valamint a nagyobb euróövezeti tagok romló egyensúlyi helyzete nyomán az Európai Bizottság a múlt héten javaslatokat fogalmazott meg az SNP hiányossá-
gainak kezelése érdekében. A javaslat értelmében a hiány mellett nagyobb hangsúlyt fektetnének az államadósságra, már a lanyha gazdasági növekedést is enyhítő körülményként vennék figyelembe a küszöbértéket meghaladó költségvetési hiány esetén, e felett pedig hobb időt adnának a szükséges korrekciókra.
Az elképzelt változások válaszolnak a "legzajosabb" kritikák egy részére. Az adósságcélra történő nagyobb összpontosítás, valamint az egyes országok speciális körülményeinek tekintetbevétele jobban figyelembe veszi az államháztartás szempontjából exogén adottságok hatását a deficit alakulására. Azon javaslat, hogy előírják, a kormányzatok a konjunktúra alatt hozzák meg a szükséges korrekciós lépéseket, elősegítheti a középtávú deficitcél figyelembevételét, mérsékelheti a fiskális politikák jelenlegi szabályozás melletti erőteljesen prociklikus jellegét. A korrekcióra rendelkezésre álló hosszabb idő szintén a fiskális politikák prociklikus jellegét enyhíti, illetve jobban kisimíthatja a kiigazítást a teljes üzleti ciklus időtartamára.
A változások kedvező hatásai mellett is lehet látni, hogy néhány alapkérdés a mostani javaslatok alapján is megválaszolatlan marad. Így kérdéses, hogy a rugalmasabb értelmezés társul-e hitelesebb szankciókkal, egységes szemléletű kezeléssel, a lefektetett elvek kikényszeríthetőségével. A rossz szabályoknál csak a gyenge, számon nem kérhető szabályok rosszabbak, és nem látni, hogy mi teremti meg az új szabályozás mellett a kényszert és/vagy érdekeltséget a szabályok betartására.
Továbbá kérdéses, hogy a javaslatokkal az euróövezet közelebb kerül-e a hatékony gazdaságpolitikai koordináció megteremtéséhez. Jelenleg ez hiányzik mind a tagállamok költségvetési politikái, mind pedig a költségvetési politikák és az egységes monetáris politika között. Hatékony koordináció hiányában sem a monetáris politika, sem pedig a közös valuta nem lehet hosszabb távon sikeres.
Végezetül, a reformelképzelések hatásosságát csökkenti, hogy érdemi változásra az euróövezet nagyobb tagállamainak költségvetési helyzetében addig nem lehet számítani, amíg nem kerül sor a fontosabb elosztó rendszerek átalakítására, illetve a szerkezeti reformok révén nem gyorsul érezhetően fel a fiskális politika mozgásterét is bővítő gazdasági növekedés. Bár ezen problémákat az alkalmazott fiskális szabály jellegétől függetlenül kell kezelni, megoldatlanságuk egyaránt korlátozza a fiskális politikák mozgásterét és a fiskális szabályok hiteles betarthatóságát.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.