Mit gondol a lakáshitelek teljes hiteldíjmutatójáról?
Egyéb szempontok
"Hasznosnak tartom, hogy a rendeletet kiterjesztették a lakás célú hiteltermékekre is, hiszen csakúgy, mint a többi fogyasztási hitelnél, a THM az ügyfelek számára tájékoztató jelleggel hasznos mutatóként szolgálhat 2005. január 1-jétől. Az Erste Bank tapasztalata alapján ugyanakkor, amikor az ügyfelek a lakáshitel-ajánlatok közül választanak, egyéb szempontokat tartanak elsősorban szem előtt. Főként a havi törlesztőrészlet nagysága bír döntő jelentőséggel számukra, ez az a tényező, amelyet leginkább figyelembe vesznek. Természetesen fontos az elbírálás ideje is, hiszen érdekük, hogy minél hamarabb kölcsönhöz jussanak: az említett elemeken túl még az egyszeri díjak nagysága - többek között az értékbecslésé, hitelbírálaté vagy folyósítási jutaléké - határozza meg, hogy melyik kölcsönkonstrukció mellett döntenek."
Tátrai Bernadett (Az Erste Bank lakossági üzletágának vezetője)
Nincs elég idő
"A THM kiterjesztése általában és hosszabb távon mindenképpen hasznos a piac számára. Képes arra, hogy növelje a tisztánlátást és az összehasonlíthatóságot. Van azonban legalább két tényező, ami miatt ez nem biztos, hogy január 1-jétől meg tud valósulni. Egyrészt bele kell számítani a mutatóba olyan tényezőket, amelyekre a bankoknak nincs ráhatása, illetve minden, harmadik félnek fizetendő díjról tájékoztatni kell az ügyfeleket, amelyeket szintén nem feltétlenül ismernek a bankok. Másrészt a reklámokban a korábban jellemző "-tól -ig" tartomány helyett egy konkrét ügylet THM-jét kell feltüntetni: ha pedig nem ugyanazt a konkrét ügyletet fogják reklámozni a bankok, akkor a reklámok nem válnak a korábbinál jobban összehasonlíthatóvá. Ahogy ahhoz a bankok már sajnos hozzászokhattak, kellő idő sincs a felkészülésre."
Huszár Róbert (A Raiffeisen Bank Rt. vezérigazgató-helyettese)
Drámai hatások nélkül
"Személy szerint nem gondolom, hogy a teljes hiteldíjmutatóról szóló rendelet kiterjesztésének - többek között a lakáshitelekre is - drámai hatása lenne a versenyfeltételek alakulására a hitelintézeti piacon, bár a bankok ügyfeleinek szempontjából kétségkívül hasznos lépésről van szó. Az új rendelet megjelenése persze okoz többletfeladatokat is a hitelintézeteknek, ám nem túlságosan sokat: ha az értelmezési kérdéseken túl vagyunk, véleményem szerint az alkalmazás már nem ütközhet komolyabb akadályokba, hiszen minden, a piacon jelen lévő érintett szereplő rendelkezik az ehhez szükséges tapasztalatokkal. A teljes hiteldíjmutatóról szóló rendelet jövő januári hatálybalépése miatt különösebb, a hirdetéseknél jelentkező többletköltségekkel számolnunk véleményem szerint nem kell, ha igen, azok mértéke akkor is elhanyagolható lehet."
Bába Ágnes (A Kereskedelmi és Hitelbank vezérigazgató-helyettese)
Maradnak az ajánlatok
"Bölcs döntésnek tartom, hogy a rendeletet kiterjesztették a hosszú lejáratú lakáshitelekre is. Ugyanakkor úgy gondolom, hogy kötelezni kellene a bankokat a mutató nagybetűs feltüntetésére a hirdetéseikben: emellett nem ad választ a jogszabály a deviza alapú hitelek árfolyamkockázataira sem. A manipulatív hirdetések eltűnésével persze ezek után sem szabad számolni. Azoknál a konstrukcióknál - főleg a lízing- és áruhiteltermékeknél -, ahol az eladott termék árába be tudják építeni a hitel költségeit, továbbra is fennmaradnak majd a nullaszázalékos THM-ről szóló ajánlatok. A jogalkotóknak nem ártott volna figyelembe venni a bankok érdekeit sem, hiszen nekik túlságosan rövid idejük maradt a felkészülésre. Mindezek ellenére nagyon örülök a döntésnek, mint minden olyannak, amely a fogyasztók érdekeit szolgálja."
Király Júlia (A Nemzetközi Bankárképző Központ Rt. vezérigazgatója)
Öntudatosabb ügyfelek
"Nagyon vártuk a rendelet kiterjesztését, és fontos lépésnek tartjuk, hiszen elengedhetetlen, hogy a fogyasztók valamilyen módon el tudjanak igazodni az egyes bankok ajánlatai között. Továbbra is fontos kérdésnek tartom azonban, hogy a kisbetű-nagybetű probléma - amely eddig is fennállt a THM-nél - mennyire érvényesül majd a bankok ajánlataiban: a fogyasztók szempontjából nyilván előnyösebb lenne, ha a hirdetésekben tényleg a kamathoz hasonló méretben tüntetnék fel a THM-et is. A banki ügyfelek egyébként - a fogyasztási hitelek igénylésekor - sokat tanultak az elmúlt időszakban, öntudatosabbá váltak, hiszen egyre többen tanulják meg, hogy hogyan lehet használni a korábban szinte teljesen ismeretlen THM-et a szolgáltatás kiválasztása során. Azt egyelőre nehéz megjósolni, hogyan válik be az új rendelkezés."
Dietz Gusztávné (Az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület pénzügyi szolgáltatási szakértői munkabizottságának elnöke)







