Egyéb szempontok
"Hasznosnak tartom, hogy a rendeletet kiterjesztették a lakás célú hiteltermékekre is, hiszen csakúgy, mint a többi fogyasztási hitelnél, a THM az ügyfelek számára tájékoztató jelleggel hasznos mutatóként szolgálhat 2005. január 1-jétől. Az Erste Bank tapasztalata alapján ugyanakkor, amikor az ügyfelek a lakáshitel-ajánlatok közül választanak, egyéb szempontokat tartanak elsősorban szem előtt. Főként a havi törlesztőrészlet nagysága bír döntő jelentőséggel számukra, ez az a tényező, amelyet leginkább figyelembe vesznek. Természetesen fontos az elbírálás ideje is, hiszen érdekük, hogy minél hamarabb kölcsönhöz jussanak: az említett elemeken túl még az egyszeri díjak nagysága - többek között az értékbecslésé, hitelbírálaté vagy folyósítási jutaléké - határozza meg, hogy melyik kölcsönkonstrukció mellett döntenek."
Tátrai Bernadett (Az Erste Bank lakossági üzletágának vezetője)
Nincs elég idő
"A THM kiterjesztése általában és hosszabb távon mindenképpen hasznos a piac számára. Képes arra, hogy növelje a tisztánlátást és az összehasonlíthatóságot. Van azonban legalább két tényező, ami miatt ez nem biztos, hogy január 1-jétől meg tud valósulni. Egyrészt bele kell számítani a mutatóba olyan tényezőket, amelyekre a bankoknak nincs ráhatása, illetve minden, harmadik félnek fizetendő díjról tájékoztatni kell az ügyfeleket, amelyeket szintén nem feltétlenül ismernek a bankok. Másrészt a reklámokban a korábban jellemző "-tól -ig" tartomány helyett egy konkrét ügylet THM-jét kell feltüntetni: ha pedig nem ugyanazt a konkrét ügyletet fogják reklámozni a bankok, akkor a reklámok nem válnak a korábbinál jobban összehasonlíthatóvá. Ahogy ahhoz a bankok már sajnos hozzászokhattak, kellő idő sincs a felkészülésre."
Huszár Róbert (A Raiffeisen Bank Rt. vezérigazgató-helyettese)
Drámai hatások nélkül
"Személy szerint nem gondolom, hogy a teljes hiteldíjmutatóról szóló rendelet kiterjesztésének - többek között a lakáshitelekre is - drámai hatása lenne a versenyfeltételek alakulására a hitelintézeti piacon, bár a bankok ügyfeleinek szempontjából kétségkívül hasznos lépésről van szó. Az új rendelet megjelenése persze okoz többletfeladatokat is a hitelintézeteknek, ám nem túlságosan sokat: ha az értelmezési kérdéseken túl vagyunk, véleményem szerint az alkalmazás már nem ütközhet komolyabb akadályokba, hiszen minden, a piacon jelen lévő érintett szereplő rendelkezik az ehhez szükséges tapasztalatokkal. A teljes hiteldíjmutatóról szóló rendelet jövő januári hatálybalépése miatt különösebb, a hirdetéseknél jelentkező többletköltségekkel számolnunk véleményem szerint nem kell, ha igen, azok mértéke akkor is elhanyagolható lehet."
Bába Ágnes (A Kereskedelmi és Hitelbank vezérigazgató-helyettese)
Maradnak az ajánlatok
"Bölcs döntésnek tartom, hogy a rendeletet kiterjesztették a hosszú lejáratú lakáshitelekre is. Ugyanakkor úgy gondolom, hogy kötelezni kellene a bankokat a mutató nagybetűs feltüntetésére a hirdetéseikben: emellett nem ad választ a jogszabály a deviza alapú hitelek árfolyamkockázataira sem. A manipulatív hirdetések eltűnésével persze ezek után sem szabad számolni. Azoknál a konstrukcióknál - főleg a lízing- és áruhiteltermékeknél -, ahol az eladott termék árába be tudják építeni a hitel költségeit, továbbra is fennmaradnak majd a nullaszázalékos THM-ről szóló ajánlatok. A jogalkotóknak nem ártott volna figyelembe venni a bankok érdekeit sem, hiszen nekik túlságosan rövid idejük maradt a felkészülésre. Mindezek ellenére nagyon örülök a döntésnek, mint minden olyannak, amely a fogyasztók érdekeit szolgálja."
Király Júlia (A Nemzetközi Bankárképző Központ Rt. vezérigazgatója)
Öntudatosabb ügyfelek
"Nagyon vártuk a rendelet kiterjesztését, és fontos lépésnek tartjuk, hiszen elengedhetetlen, hogy a fogyasztók valamilyen módon el tudjanak igazodni az egyes bankok ajánlatai között. Továbbra is fontos kérdésnek tartom azonban, hogy a kisbetű-nagybetű probléma - amely eddig is fennállt a THM-nél - mennyire érvényesül majd a bankok ajánlataiban: a fogyasztók szempontjából nyilván előnyösebb lenne, ha a hirdetésekben tényleg a kamathoz hasonló méretben tüntetnék fel a THM-et is. A banki ügyfelek egyébként - a fogyasztási hitelek igénylésekor - sokat tanultak az elmúlt időszakban, öntudatosabbá váltak, hiszen egyre többen tanulják meg, hogy hogyan lehet használni a korábban szinte teljesen ismeretlen THM-et a szolgáltatás kiválasztása során. Azt egyelőre nehéz megjósolni, hogyan válik be az új rendelkezés."
Dietz Gusztávné (Az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület pénzügyi szolgáltatási szakértői munkabizottságának elnöke)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.