A tagországok pénzügyminiszterei legutóbb most hétfőn (még csak "euró-tizenkettes" körben) és kedden (már teljes létszámban) tűzték-tűzik a kérdést ismét napirendre, amelyhez az aláfestést egyfelől Jean-Claude Juncker múlt heti EU-elnökségi programbeszéde, másfelől a német kancellár most hétfői sajtóelemzése adta - az utóbbi a brit Financial Timesban.
Az első dilemma mindjárt azzal kezdődik, hogy vajon még mindig főként csak gazdasági-technikai problémaként kell-e kezelni a paktum körüli alkudozást - továbbra is a brüsszeli bizottságnak és a tagállamok pénzügyminisztereinek tartva fenn a játékteret -, vagy immár át kell engedni a karmesteri pálcát az állam- és a kormányfőknek. Gerhard Schröder cikke mutatja, hogy az utóbbiak szerint már ennek volna ideje. Valami, amit a szerződést védeni akaró bizottságban, illetve a nagyobb pénzügyi fegyelmet propagáló pénzügyminiszterek tanácsában egyaránt növekvő aggodalmakkal figyelnek. De persze tudnivaló, hogy hiába: a dosszié most már biztos a március EU-csúcson végzi, ahol a soros elnökséget ellátó luxemburgi kormányfő nem kevesebbet akar elérni, mint egyetértést huszonötös körben a paktum "észszerű reformjáról".
Cserébe immár az alapvető kérdésfeltevés sem a szűken vett százalékok és évek körül forog. Sokkal inkább az a tét, vajon a gazdasági és stabilitási paktum melyik nevét kell a priori meghatározóbbnak tekinteni. S vajon, ha a válasz hajlik arra, hogy az elsőnek adjanak elsőbbséget, akkor hosszabb távon egyáltalán életképes lehet-e az, ami ebből óhatatlanul kinő: egy centralizált fizetési eszköz tucatnyi decentralizált gazdaságpolitikával a háta mögött?
Sokan emlékeznek még, hogy milyen hevesen tagadta az utóbbi lehetőségét történetesen egy másik német, Theo Waigel akkori pénzügyminiszter, amikor 1997-ben mindent megtett, hogy a paktummal a centrális elemekből minél többet a nemzetgazdasági szintre vigyen át. Igaz, számára még a német márka feladása volt a tét, amit a szövetségi kormány valóban részben központi eszközökkel is tett a maga országában világhíressé, és amit akkor készültek becserélni egy olyan valutára, amelyik a déli országok "fegyelmezetlen" gazdaságpolitikájának is óhatatlanul ki van szolgáltatva.
Azóta bebizonyosodott, hogy akkor sem szabadul el a pokol, ha némely ország - mellesleg történetesen éppen a német (is) - mégsem tartja magát a szabályokhoz. De még csak különösebb külső bizalomvesztésre sem kerül sor: lám, az euró azt követően ért el rekorderős pozíciót a dollárral szemben, hogy a paktum betűjét látványosan megszegték. Bebizonyosodott továbbá az is, hogy ugyanazt a szabályozó zubbonyt ráhúzni minden gazdaságra és minden helyzetre nem lehet - és nem is érdemes. A délieket talán valamennyire megregulázták a megkötések - bár a görög statisztikai botrány mutatja, hogy ügyes ember mindig talál kiskaput -, de közben ugyanezek a szabályok gúzsba kötötték a strukturális reformok és növekedési gondok kettősségében vergődő német gazdaságot (meg egyre inkább másokat is).
Innen jutottunk el oda, hogy a mostani viták tétje immár nem az, vajon szabad-e kivételt tenni a nagyokkal - mindenekelőtt a németekkel -, hanem az, hogy igazuk volt-e Waigeléknek 97-ben. Vagy lehet, hogy mégiscsak a rugalmas, decentralizált nemzetgazdasági növekedést kell valahogy úgy keretek között tartani, hogy az továbbra is életképessé teszi a centralizált közös fizetőeszközt is? Ha az utóbbi, vajon mi legyen ennek a keretek között tartásnak a terepe és eszköze? És vajon az utóbbi hónapok vitáiban összezavarodott vízben észrevenni-e a még a gyereket? Vagy lehet, hogy egyszerre öntenek ki mindent?
Annyi szinte bizonyos, hogy addig nem módosítanak a szerződésekbe is beleírt tételeken - így a költségvetési hiány százalékos küszöbszintjén -, amíg nem muszáj. Cserébe górcső alá kerülhet minden más: gazdasági előzmény ugyanúgy, mint statisztikai adatszolgáltatás. Na meg és főként: az esetleges szinttúllépésre adható válaszok szigora vagy rugalmassága. Aligha túlzás arra számítani, hogy praktikus kihatásaiban sok szempontból végül új paktum születhet márciusban. Ami nem biztos, hogy drámát jelez: szolgálhat az is egyfajta stabilitást, ha az eszköz maga rugalmasabb.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.