A nagyfogyasztók szerint részben nekik kell megfizetniük a kisebb felhasználók kiszolgálásának költségeit is, ráadásul az abszolút árszint is magas: itthon már drágább az áram számukra, mint lengyel, cseh vagy akár brit, francia és osztrák konkurenseiknek. Ez pedig költséghátrányt, piacvesztést okoz.
A nagyfogyasztók árcsökkentést követelő érveiben sok az igazság. Az áram 2000 januárja óta a lakosság számára 43,12, a nem lakossági fogyasztóknak pedig 61,22 százalékkal drágult 2005 februárjáig, miközben a fogyasztói árak ezalatt mintegy 41,2 százalékkal kúsztak feljebb. E szerint tehát reálértelemben tulajdonképpen tényleg csak a vállalati fogyasztók fizetnek többet ma az áramért, mint öt éve.
A másik oldalról nézve azonban - mivel a termelési és elosztási költségek az inflációnál aligha emelkedtek gyorsabban - azt is kiolvashatjuk, hogy a lakosság ma is legalább akkora részt vállal fel saját energiaellátási költségeiből, mint öt esztendeje. Így tehát nem igaz, hogy a vállalatok által fizetett arány nőtt volna.
Ezért a keresztfinanszírozás növekedését csak a vállalatok közt értelmezhetjük. Elfogadva a nagyfogyasztók számításait, úgy tűnik, a kisebb cégek ellátását "támogatja" az állami díjszabás a nagyok többletterhéből. Ez viszont lehet igazolható gazdaságpolitikai cél: kis- és közepes vállalatokat támogat az állam a költségvetésen keresztül is, például különböző fejlesztési pályázatokkal. (Fordított irányú redisztribúciót tapasztalunk, amikor a nagyfogyasztók óriásberuházásaikhoz állami támogatást vagy adómentességet kapnak.)
Kérdés, hogy valóban ez-e az alapvető gond. A felemlegetett nemzetközi összevetésnek ugyanis nem a belső átcsoportosítás, hanem az általános árszínvonal szempontjából van jelentősége: elképzelhető, hogy a mai drágaság már extraprofitot hoz a honi szolgáltatóknak.
Ugyanakkor a nagyfogyasztók által fizetett díj az alacsony hatékonyságú honi hőerőműves termelésnél bizony indokoltan lehet magasabb, mint a főként atomenergiára építő francia, vagy a nagyban vízi erőre támaszkodó osztrák rendszerben. S azt se felejtsük el, hogy a német és olasz nagyfogyasztók az itthoninál is 13-21 százalékkal magasabb áramárak mellett kénytelenek működni. Ha azonos ágazatban mégis versenyképesek tudnak lenni, akkor - különösen az eltérő bérszínvonal miatt - a magyar termelési hatékonyság kérdőjeleződik meg.
A probléma részbeni megoldását adná, ha növelnénk az olcsóbb importáram mennyiségét. Csakhogy ez gazdaságpolitikai célok (foglalkoztatás, önellátásra képes energiaellátás) miatt korántsem biztos, hogy célszerű. Az import fékezése tehát egyfajta újabb adó.
A panaszból kihallani a javaslatot: fizessenek többet a háztartások és a kisfogyasztók, csakhogy nem biztos, hogy ez hosszú távon előnyösebb. Az emelkedő energiaárak miatt ugyanis nőnie kell a béreknek, nyugdíjaknak, segélyeknek, a kisebb vállalatok versenyképessége pedig romlana. Mivel ezen cégek vállalnak nagyobb részt a foglalkoztatásban, számos munkahely megszűnhet, így a nagyfogyasztóknak magasabb bérekkel, kisebb hazai kereslettel és a növekvő közkiadások miatt nagyobb adókkal kellene számolniuk. Biztos, hogy jobban járnának?
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.