Ha van törvényi feltétel - a látszatönállóság és az, hogy a cég döntő részben, 95 százalékban a tulajdonosnak dolgozzék -, akkor annak meg is lehet felelni. Az önkormányzatok tehát - a közbeszerzési törvényt módosító új javaslat szerint - dönthetnek majd úgy, hogy gazdasági társaságuk változatlanul piaci szereplőként versenyezzen más cégekkel a kitűzött munkáért. Határozhatnak azonban akként is, hogy pályáztatás nélkül bízzák vállalkozásukra a közfeladatot, amelynek ára van: a cégnek gyakorlatilag ki kell vonulnia az érdemi üzleti szférából.
Azt azonban nem tehetik, hogy társaságaikat mint aktív piaci szereplőket közbeszerzési eljárás mellőzésével szerződtessék, kizárva a versenyből más vállalkozásokat.
A tavalyi törvénymódosító javaslat éppen ezt engedte volna meg. Hiába érvelt ellene a kormány a hazai szabályokkal, a közösségi joggal, az esetleges európai bizottsági fellépéssel. A kormánypárti és ellenzéki képviselők meglepő egységben álltak ki a nagyvonalú kivételezést garantáló módosítás mellett.
Jót akartak az önkormányzatoknak. De az is igaz: a különböző pártállású honatyákat a helyi önkormányzatokhoz fűző, esetenként szövevényesnek látszó, ám többnyire nagyon egyértelmű kapcsolat okán - a remélt politikai haszonra is figyelemmel - nem lett volna szerencsés elutasítani a javaslatot. A törvénymódosítás azonban megállt az államfőnél.
A javaslattevők - belátván indítványuk hibáit - most új tervezettel éltek. Megszavazásához nemigen férhet kétség, hiszen kivételt ad ez is. Mindenesetre garanciákkal - így a szerződés teljesítésének rendszeres vizsgálatával -, elfogadható módon. Hacsak a parlamenti vitában nem puhulnak fel a biztosítékok, és mondjuk az a bizonyos 95 százalékos döntő hányad nem csökken hatvanra...
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.