A budapesti taxisok évek óta hangoztatott követelését, úgy tűnik, egyre komolyabban fontolóra veszik az önkormányzati döntéshozók: a jelenleg messze el nem ért maximális tarifa mellett lenne minimális ár is, pontosabban az engedélyeket kiadó önkormányzat hatósági árassá alakítaná a szolgáltatást.
Az, hogy a tarifák eddig meg sem közelítették a maximumot, ám mégis bőségesen elegendő, sőt a tőlünk nyugatabbra szokásosnál jóval több bérkocsi járja a főváros útjait, ékes bizonyítéka annak, hogy jó üzlet a taxizás. A piacról való kilépés költsége - vagyis a kockázat - ugyanis szerény: ha valóban tartósan veszteséget hozna a tevékenység, az üzemeltetők egyszerűen túladnának járgányukon, és más megélhetés után néznének.
Ilyen körülmények közt a mostaninál magasabb hatósági árral csak extraprofitot teszünk a sofőrök zsebébe. Ezt a gyakorlatot követve a pékek joggal követelhetnék a 200 forintos kötelező kenyérárat, és a fodrászok gyatra megélhetését is támogathatnánk, ha a frizurakészítés mindenütt óránként ötezer forintba kerülne. Vagy miért ne legyen a telefonálás percdíja mindenütt a mai legnagyobb ár kétszerese?
Egy olyan piacon, ahol a belépésnek adminisztratív korlátai vannak (a taxik száma korlátozott), közgazdaságilag csak a maximumár lehet indokolt, hiszen a piacon lévők olcsóbb konkurensek megjelenésének veszélye nélkül emelhetnék az egekig áraikat. Ám a hazai keretlétszámok többnyire felülmúlják a kereslet igényeit, így a piacon mégiscsak vetélkedés alakulhatott ki.
A szerény hazai vásárlóerő miatt a költségverseny elkerülhetetlen. (A magasabb árú, jobb minőségre alapozó Est taxi két évig sem bírta a piacon.) Veszélyt csak az jelentene, ha a taxisok tömegesen adnák vissza az ipart, s így a szolgáltatás elégtelen lenne. De erről szó sincs, sőt minduntalan halljuk, hogy kevés a droszt.
Vagyis sokan megélnek így is. Ha ez tényleg az önköltség alatti árak mellett, csak valamilyen általánosan alkalmazott visszaélés révén állna fenn, akkor azt az adóhivatalnak kellene vizsgálnia. A gyatra ellenőrzés miatt a tisztességes piaci szereplőknél felmerülő kárt azonban nem az utassal kellene megfizettetni, s az nem lehet érv a piac ellen sem. A fogyasztókat inkább védeni kéne.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.