A népszavazás témakörének megértéséhez tudni kell, hogy a Dunaferr Rt. - pontosabban a volt Dunai Vasmű - megszületése óta, mintegy 50 esztendeje a saját alaptevékenységéhez szükséges energiafelhasználás során keletkezett "hulladékhő" adja az alapját a város távhőellátásának. Az energiaracionalitás jegyében a vas- és acélgyártás során keletkező nagy mennyiségű "hulladékhő" hasznosítására számos hőigényes ipari tevékenység is települt a térségbe, például a papírgyártás.
A sajátos magyar piacgazdálkodás, de legfőképpen a napjainkra kiépült támogatási rendszer nagy dicsőségére időközben felmerült és a megvalósítás útjára lépett egy olyan erőmű-beruházás, amely a kétségtelenül korszerű, környezetkímélő és az adott érvényes támogatási rendszerben igen nagy profittal kecsegtető megoldással váltaná fel az eddig működő rendszert. Kétségtelen, hogy a kapcsolt villamos energiát és hőt együttesen szolgáltató gázmotorrendszer a mai ismert technikák közül az egyik leghatékonyabb, amelynek elterjedését az EU-direktívák széleskörűen propagálják az egyes országokban, így Magyarországon is jelentős támogatásban részesítik. Nálunk a kapcsoltan termelt energiára kötelező átvételi előírás érvényes, az átvételi ár pedig igen kedvező, legalábbis a valós ráfordításokhoz képest. Magyarországon a korszerű és hatékony kapcsolt, ezen belül a gázmotoros technológia igen gyorsan tért hódított, jelenleg a hazai villamosenergia-termelés mintegy 18 százalékát állítják elő kapcsolt módon.
Jogosan vetődik fel a kérdés, hogy amennyiben a gázmotoros kapcsolt villamosenergia-termelés és hőszolgáltatás ilyen gazdaságos megoldás, akkor Dunaújváros esetében miért vetődik fel ennek a megoldásnak a teljes célszerűtlensége, irracionalitása.
Az egyik alapvető szempont, hogy a kapcsolt gázmotoros megoldás előnyös gazdasági és környezeti hatásai csak akkor érvényesülhetnek, ha a villamosenergia-termelés mellett valós hőigényeket elégít ki. Dunaújváros esetében pedig erről szó sincs, hiszen egy meglévő viszonylag olcsó hulladékhőre alapozó szolgáltatás kiváltását eredményezné. A gázmotoros fejlesztés után a gázfogyasztás jelentősen nőne, de a Dunaferr Rt. energiafogyasztása lényegében változatlan maradna. A negatívum nemcsak az, hogy a Dunaferr Rt. bevétele esetleg egymilliárd forinttal csökkenne, de romlana versenyképessége, amely pedig mind az export, mind a foglalkoztatás lehetőségeit szűkítené. Makrogazdasági szinten a lassúbb növekedés, helyi szinten pedig a foglalkoztatás és a lakossági jövedelmek sínylenék meg a tervezett szolgáltatásváltást.
A másik probléma, hogy a kapcsolt gázmotoros megoldás ugyan valóban környezetkímélő technológia sok más megoldással szemben, de Dunaújváros esetében mindenképpen többlet-környezetterhelést jelentene, miután a Dunaferr Rt. káros kibocsátásait a térségnek továbbra is el kellene szenvednie, sőt.
Az egy külön probléma - amely üzleti és helyi szinten nem igazán érzékelhető -, hogy nemzetgazdasági kitekintésben a villamosenergia-igények napi, heti és éves periódusban rendkívüli mértékben ingadoznak: a legmagasabb csúcsidei fogyasztásnak csak mintegy fele, harmada a legalacsonyabb fogyasztási szint. Így nagyon gyakran előfordul, hogy a legolcsóbb atomerőművet vissza kell terhelni, miközben a gázmotoros villamos energiát magas áron kötelezően át kell venni. A villamosenergia-rendszer egészét tekintve tehát az üzemi szintű gazdaságosság és a nemzetgazdasági racionalitás nagyon is eltérő.
A dunaújvárosi népszavazás többféle tanulság leszűrésére is lehetőséget nyújt. Egyrészt, hogy a torz és nehezen átlátható gazdasági érdekek ellenére is jól működik a lakosság józan ítélőképessége - a szavazók 97 százaléka nemet mondott a beruházás megvalósítására. Másrészt, hogy az állami beavatkozás, jelen esetben a kapcsolt energiaszolgáltatás támogatásának kialakult rendszere hamis, a nemzetgazdasági érdekekkel ellentétes üzleti törekvéseket ösztönöz. Miután a piacgazdaságban az egyedi állami beavatkozás nem igazán piackonform megoldás, elkerülhetetlen az adott területen érvényesülő állami támogatási rendszer olyan átalakítása, amely az üzleti szereplők törekvéseit, gazdasági érdekeit a nemzetgazdasági racionalitás alapján alakítja.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.