A mindenkori Európai Bizottságot leginkább három dolgon keresztül szokás mérni: hogyan tudta kifelé eladni magát, hogyan pozicionálja magát abban a közegben, amelyben a dolgát végzi és mennyire hiteles belső forrásokkal rendelkezik ahhoz, hogy érdemben hasson a folyamatokra.
A Barroso-bizottság az egyik leggyengébb osztályzatot eddig az első megméretésnél kapta. Ahogy mondani szokás: egyelőre "alig van rajta a térképen". Az elnök mentségére legyen mondva, hogy a külső kommunikáció nehézségeinek az első perctől kezdve tudatában volt. Nem véletlen, hogy az "első elnökhelyettes" tiszte éppen a kommunikáció, s hogy Walström asszony tavaly július óta keresi azt a témát, amellyel tartósan be lehet kerülni a köztudatba. Született is már egy "kommunikációs stratégia", csak éppen az egész még túlságosan is fogatlan.
Erről persze a jelen bizottság csak részben tehet. A látványos nagy projektek korszaka (átmenetileg?) lezárult. "Könnyű" volt Delors-nak feltűnést keltenie a tagországokat egységes piacba gyúró programjával, vagy Santernak a közös pénz nem kevésbé történelmi jelentőségű előkészítésével. Ebből még Prodinak is jutott valami, miközben ő meg kiteljesíthette "Európai újraegyesítését". Mi több: ha marginális szereplőként is, de Prodiék részt vehettek valahol az unió első leendő alkotmányának a kihordásában is. Csupa jól kommunikálható, látványos projekt.
Barrosónak ebből mind nem jutott - csak a pangó gazdaság, a halódó lisszaboni program, meg az emberek növekvő bizalmatlansága a közbiztonság romlását, a környezet rombolását látva. Valahol logikus, sőt, felelős válasz az új bizottság részéről, hogy akkor ők viszont nagy projektek helyett éppen mindezekkel akarnak főként foglalkozni. Csakhogy ha mindezt szlogenesítik - "prosperitás, szolidaritás, biztonság" -, az eredményből pont az a romantikus, fantáziákat megmozgató erő hiányzik, amely a közös pénz programjában még megvolt. Végül is valahol ezek miatt alapították már a közös piacot is. Mi bennük az új?! Hogy eddig hiányosan valósultak meg? Nos, ettől még nem fognak hirtelen a zászlaja alá gyülekezni az emberek. Azaz a kommunikációs deficit e ponton zavaróan gyöngít egyelőre a Barroso-csapat "eladhatóságán".
Ez azért is baj, mert a második tétel - a folyamatokban való pozicionáltság - szempontjából nem közömbös a testület (el)ismertsége, támogatottsága sem. Egyelőre mindenesetre e téren is felemás a bizonyítvány. Kezdve ott, hogy Barroso már induláskor majdnem belebukott csapatának európai parlamenti elfogadtatásába, amit csak részben lehet a tagokat jelölő országokra kenni. Igenis szerepe volt ebben a bizottság, az EP és a tagállami háromszögön belüli viszonylatok hibás felmérésének is. Az elnök azóta láthatóan sokkal óvatosabb a parlamenttel, de azért sokszor kibújik a szög a zsákból, hogy ugyanis az eurohonatyák felé főként retorikát használ, míg az igazi támogatást a tagországoknál keresi.
E mögött persze nem lehet vitatni a tényleges erőviszonyok reális felmérését sem. Ám mindez azzal is jár, hogy a sokfelé való óvatos manőverezés sokszor arctalanná teszi a testületet. Elvezetve oda, hogy durva leegyszerűsítéssel azt lehet mondani: jogalkotásban az új bizottság eddig csak egyetlen nagyobb horderejű ügy kapcsán exponálta magát, de abban sem merész újításával, hanem "rugalmasságával" - midőn úgy döntött, hogy "átdolgozzák" az előző testület által asztalra tett irányelvjavaslatot a szolgáltatások piacának liberalizálásáról.
És végül, ami a belső erőforrásokat illeti: veterán, vezető beosztású bizottsági tisztviselők privát beszélgetéseken némileg fanyalogva úgy jellemzik a Barroso-csapatot, hogy annak tagjait többnyire úgymond nem lebegi körül a "biztosi aura"? Az átütő, európai léptékű meggyőződés és kezdeményező erő. Csak hát az az igazság, hogy sokat elvárni az első száz napban sejthetően még e téren szabad a legkevésbé. Miként az egyik ilyen kritikus maga is elismerte: "Tudják, mi volt itt a Delors-bizottság első hónapjaiban?! Zűrzavar és fejetlenség!" Azaz e téren még minden lehet. S ha valóban lesz, az persze automatikusan sokat javíthat a másik két osztályzaton is. Addig is ténykérdés, hogy az első száz napból egyelőre ennyire futotta.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.