BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Váljon világossá, hogy mibe kerül Európa

A legtöbb független szakértő egyetért abban, hogy az Európai Unió költségvetése már nem felel meg az unió főbb feladatainak és céljainak. Az európai polgárok nem érzékelik az EU tényleges költségeit.
2005.03.10., csütörtök 00:00

A mezőgazdaság elviszi a kiadások több mint 40 százalékát, ám kevés jut a jövőt képviselő területekre (k+f), illetve az EU új felelősségi körét jelentő kül- és belbiztonsági feladatokra. A befizetések ráadásul nagyobbrészt a nemzeti költségvetésekből származnak, melyeket a kormányok "saját pénzüknek" tekintenek, és ezeket a visszakapott összegekkel vetik egybe. Emiatt az uniós költségvetési tárgyalások másból sem állnak, mint hogy a tagállami kincstárak mit fizetnek be, s mit kapnak vissza agrártermelőik és a régióik számára. Az európai polgárok emiatt nem érzékelik az unió tényleges költségeit, és csak abban érdekeltek, hogy az újraelosztás az ő javukra menjen végbe.

A közös költségvetés elhajlását az uniós céloktól az az elv is erősíti, amely a legfontosabb kérdésekben egyhangú döntéshozatalt ír elő a miniszteri tanács számára, miközben a parlament és a bizottság alárendelt szerepre kényszerül. A 2007-2013-as időszakra vonatkozó előkészületek ezt a problémát sem rendezik, mert a hosszabb távú uniós érdekeket senki sem képviseli a tárgyalóasztalnál. Így a terítéken lévő javaslatoknak nincs értelmük. A bizottság a bevételeket az EU öszszesített bruttó nemzeti jövedelmének 1,24 százalékára szeretné emelni. Az agrártámogatások csökkentése nélkül így a nettó befizetők terhei elviselhetetlen szintre emelkednének.

A bizottsággal ellentétben növekvő számú tagállam azt a célt hirdette meg, hogy a befizetéseket a GDP egy százalékára mérsékeljék. A korrekciót a strukturális alapok terhére hajtanák végre, amiből előrevetíthető a régi kedvezményezettek és az új tagálla-mok közötti elkeseredett vita.

Milyen lenne tehát a büdzsé, amelynek van értelme? Az agrártámogatások torzító hatást fejtenek ki az EU gazdaságában, ezért minden szubvenciót és támogatást fel kellene számolni. A gazdákat a szegénységtől megkímélő kifizetéseket a nemzeti költségvetésekre kellene terhelni. A szegényebb tagállamokban nagy összegeket kell fordítani a jövedelmek konvergenciájának előmozdítására. A termelékenység és a gazdasági növekedés fokozásában, a foglalkoztatás javításában játszott uniós szerepet ki kellene terjeszteni, tehát az EU-büdzsé negyedét a humántőke fejlesztésére és kutatásra kellene költeni.

Mindezt el lehetne érni az uniós bevételek nagyobb emelése nélkül, a feladatokat az összesített GDP egy százalékán belül is el lehetne látni. A reformok részeként a bevételi oldalon minden szálat el kellene vágni a nemzeti kincstárak és az uniós költségvetés között, hogy a polgárok előtt világossá váljon, mibe kerül Európa. Az EU-nak szánt befizetéseket egyetlen, különleges adó formájában kellene kivetni. A beszedés hatékonyságának és az egyenlőségnek a követelménye alapján ilyen adót széles bázisra kellene teríteni, és szerény rátában kellene megállapítani.

A célra a legjobb - és egyetlen - megoldás az áfára alkalmazott növekmény lehetne. Egy uniószerte egységesen alkalmazott kétszázalékos rátával fedezni lehetne az EU összes kiadását. Az összegnek a blokkon való feltüntetése révén a polgárokban tudatosítani lehetne az uniós terheket.

E reformok részeként új döntéshozatali eljárást kellene alkalmazni, hogy az uniós, ne a nemzeti érdekek uralják az eljárást. Az éves költségvetés és a középtávú pénzügyi terv ügyében többségi határozathozatal lenne célszerű, mind a tanácsban, mind a parlamentben, bizottság előterjesztése alapján. Az összpontosítható erőforrások felső határát továbbra is a miniszteri tanács, illetve a tagállamok szintjén kellene meghatározni. Ehhez az uniós alkotmányt az elfogadása után nyomban módosítani kellene.

Célszerű továbbá a költségvetési tervezési időszakok összevonása az uniós parlamenti ciklusokkal, amelynek részeként - a szavazási részvételi hajlandóságot fokozandó - az uniós háztartás ügyei válhatnának az európai parlamenti választások fő kérdésévé. Az uniós alkotmány kiegészítése legkorábban 2009-ben képzelhető el. Az Európai Parlament addig is fontos lépéseket tehetne, ha megfelelő jelzéseket küldene ki. Tudathatná például a tanáccsal, hogy elfogadja a kiadások alacsonyabb maximumát, ha ennek fejében nagyobb beleszólást kap a kiadások összetételének meghatározásába. A kiadások plafonjának elfogadásával növekedne a parlament hitelessége a kormányok és a választók szemében. Ennek fejében viszont megerősíthetné a szerepét annak eldöntésében, hogy milyen közjó legyen finanszírozva az uniós költségvetésből.

A szerző további cikkei

Vélemény cikkek

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.