Az európai villamosenergia-rendszerek rendszerirányítóinak szervezete, az UCTE alapelve szerint minden energiarendszernek képesnek kell lennie önállóan ellátni a fogyasztóit. Az egyes energiarendszereket öszszekötő távvezetéki kapacitásokat a stabil üzem és a szomszédok közötti kisegítés érdekében építették ki. Az európai villamosenergia-iparnak a piaci, liberalizált modellre történő átállítása után lehetővé vált a kereskedők számára, hogy a legolcsóbb villanyt Európában bárhonnan beszerezzék. Ezek a források azonban gyakran a fogyasztótól távol vannak, így a szükséges szállítások által megnövekedtek az energiaáramlások, s ezek az európai hálózat számos pontján túlterheléseket okozhatnak. Szakszóval ezek a szűk keresztmetszetek, amelyek száma a piacnyitás után látványosan megnövekedett. A keletkezett szűk keresztmetszetek feloldása érdekében bővíteni kell az átviteli hálózatot, vagy a fogyasztók közelébe kell olyan erőműveket építeni, amelyekben az előállított áram ára vonzó a fogyasztók számára.
Ezek azonban számos egyéb probléma mellett (környezetvédelem, CO2-kibocsátás, lakossági elfogadás stb.) csak viszonylag hosszú idő, 3-8 év alatt valósíthatók meg. Az európai rendszerirányítók azon dolgoznak, hogy a keletkezett szűk keresztmetszeteket megszüntessék. Azonban azt világosan kell látni, hogy olyan európai átviteli hálózatot, amely kielégítené a "bárki bárhonnan vásárolhat villanyt" általános kívánságot, gazdaságosan és a földrajzi adottságok miatt nem lehet építeni. A szükséges területek kisajátítása, az engedélyeztetés és a létesítés pénzbe kerül és rengeteg egyeztetést igényel. Azt eldönteni pedig, hogy egy adott szakasz megépítése kinek áll valóban az érdekében, korántsem egyszerű. A hálózat ugyanis nemcsak arra szolgál, hogy a hazai erőművekből eljusson az áram a hazai fogyasztókig, hanem szállítanak is rajta. Elméletileg előfordulhat, hogy egy fejlesztés jobban szolgálja egy holland kereskedő érdekeit, aki Olaszországba akar lengyel áramot szállítani, mint a hazai fogyasztóét, akinek ezt a fejlesztést ki kellene fizetnie. A biztonságra pedig legalább anynyira figyelni kell, mint a piac szereplőinek érdekeire.
A határkeresztező kapacitásokat egyoldalúan nem lehet bővíteni, mert új távvezeték építéséhez a határ másik oldalán lévő rendszerirányító egyetértése is kell. A két rendszerirányító érdekei azonban gyakran eltérők, ezért is lassú egy ilyen új kapcsolat létesítése. Az átviteli hálózatok fejlesztését koordinálni kell, mert egy-egy új távvezeték üzembe állítása miatt különböző mértékben megváltozik a teljes európai hálózaton az energiaáramlás, és esetleg új szűk keresztmetszetek is keletkezhetnek. Ugyanis a villany a fizikából ismert Ohm- és Kirchoff-törvénynek engedelmeskedve áramlik és nem veszi figyelembe a határokat, a kereskedelmi megállapodásokat, de még a jogszabályokat sem. A villamosenergia-rendszer egységes: bármilyen változás a résztvevők mindegyikénél azonnal érezhető.
A hazai átviteli hálózatot tekintve egyik határunkon sem hozható be korlátlan mértékben villany, a vezetékek nem terhelhetők a végtelenségig. Az átviteli korlátokat a szomszédos rendszerirányítók egyeztetik egymással. Ezeket a technikai értékeket minden ország energiahivatala ellenőrizheti, figyelembe véve a fogyasztók érdekeit és az ellátásbiztonságot. A magyar- szlovák határon 2003-tól, a piacnyitás kezdetétől a hazai kereskedők igénye nagyobb, mint az átviteli kapacitás. Ilyen esetben az EU rendeleteivel és a hazai jogszabályokkal összhangban, aukció keretében kell eldönteni, hogy kik vehetik igénybe ezeket a kapacitásokat. Ez pénzbe kerül. Az kap jogot, aki a licit során többet ajánl. A licit során kialakult, úgynevezett elszámolóár a kereslet-kínálattól függően széles határok között mozog. A Mavir Rt.-nek ebből bevétele van. Azonban az összeg mesterséges növelésében nem érdekelt, mivel a Magyar Energiahivatal ezzel az összeggel csökkenti a Mavir Rt.-nek fizetendő rendszerirányítási tarifát - azaz ennyivel kevesebbet kell a hazai fogyasztóknak fizetni a villanyért.
A magyar-szlovák határon 2004 során a havonta kiosztott kapacitások 250-500 MW között mozogtak. 2005-ben 450- 750 MW kapacitás vált hozzáférhetővé a piac számára, ennek egy részét a magyar, másik részét a szlovák rendszerirányító - hasonló licitálási eljárás keretében - osztja ki. Ebből látható, nem helytálló a cikk állítása, hogy 2003 óta nem bővült érdemi módon a magyar-szlovák határon a piac számára hozzáférhető kapacitás. Az ukrán exportképesség tekintetében valóban nem várható gyors és jelentős növekedés. Ennek oka, hogy az UCTE az ukrán hálózat lehetőségeit figyelembe véve 2006-ig 500 MW-ban maximálta az ukrán villamosenergia-rendszer exportját.
A Mavir Rt. mesterségesen nem korlátozza a határkeresztező kapacitásokat, és ezeket átláthatóan, ellenőrizhető módon osztja ki. A határkeresztező kapacitásokra vonatkozó adatok a Mavir Rt. honlapján (www. mavir.hu) megtalálhatók.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.