A Magyar Turisztikai Hivatal (MTH) megalakulásával a turisztika magas szinten jelenik meg a kormányzati szerkezetben, amelyet az ágazatban dolgozók már jó ideje sürgettek. Elnökként mit kíván elérni ebben az évben és a jelenlegi ciklus végéig?
Amikor elfogadtam a felkérést, minimum- és maximumfeladatokat tűztem ki a magam elé. Szeretném elérni, hogy a minimumprogram részeként a kormányzati ciklus végéig beinduljon a főváros számára létfontosságú, ötezer fős körülire tervezett kongresszusi központ építése. Az előkészületek megkezdődtek, és a kormány mellett működő gazdasági kabinet támogatja az elképzelésünket. A tervekről ma annyi tudható, hogy megvalósítására egy projekttársaság alakulna, amelyben az állam kisebbségi tulajdonos lenne. Az is bizonyos, hogy a létesítmény felépítésére nyílt pályázatot írunk ki, és a kormány vissza nem térítendő támogatással segíti majd a kivitelezést. Ugyanakkor a helyszín még nem tisztázott, mint ahogyan az sem, hogy mekkora legyen az állami támogatás összege. Bízom benne, hogy ezekről a feltételekről rövidesen döntés születik, és kiadhatjuk a pályázatot, amelynek elbírálása is megtörténhet még az idén.
Mely területen várható még előrelépés a közeljövőben?
Reményeink szerint beindul a műemlék gyógyfürdők felújítása. Ennek részeként hét fővárosi és hét vidéki fürdő újul meg, várhatóan 2006-2007-ben. Erre nincs uniós támogatás, ám ezt a célt - a kormányprogramnak megfelelően - a kabinet is fontosnak ítéli, így erre a kormány biztosítja a fedezetet a turisztikai célelőirányzatban. Ez is a magam elé állított minimumprogram része.
Ez sem kis léptékű feladat; ehhez képest mely célokat sorolt az önmagának felállított maximumprogramba, amellyel - gondolom - csak önmagának kell elszámolnia?
Ebben téved, hiszen az általam fontosnak tartott célok megegyeznek a szakma számára fontos célokkal, amelyeket a nemzeti turizmusfejlesztési stratégia (nts) tartalmaz, s amelyet az Országos Idegenforgalmi Bizottság ez év januárjában fogadott el. Ennek alapján készült el egy kormány-előterjesztés, amelyben a szükséges közigazgatási feladatokat foglaltuk össze, s amelyet - reményeim szerint - a kormány rövidesen megtárgyal.
Melyek a stratégia leglényegesebb pontjai?
Hosszú távú stratégiai cél az életminőség javítása a turizmus fejlesztése által. Így talán nagyon általánosnak tűnik, ám ez a megközelítés a turizmussal szembeni szemléletbeli változást tükrözi, amely nagyon fontos az ágazat számára. A prioritások többirányúak. Kiemelném a termékfejlesztést, amelynek célja az egészség, a nemzeti örökség és a kongresszusi vagy - a divatosabb szóhasználattal élve - hivatásturizmus fejlesztése. A korábban említett két nagy projekt előkészítése is már ezek jegyében zajlik. Ugyanakkor a stratégia fontos eleme a turisztikai régiók szerepének erősítése, ami - EU-ország lévén - szükséges irányváltás is egyben. Ez a cél már nem csak szavakban jelenik meg, hiszen a költségvetési törvény is tartalmazza, hogy a regionális területfejlesztési tanácsok kasszájából kétmilliárd forinttal a regionális idegenforgalmi bizottságok (rib) gazdálkodnak. Ebből a keretből a Balaton, valamint Budapest és közép-dunántúli régió 300-300 milliót, a másik hét turisztikai régió 200-200 millió forintot kapott, amelyet önállóan használnak fel.
A régiók turisztikai megerősödésében fontos szerepe lehet a regionális repülőterek fejlesztésének. Az elmúlt években ez meglehetősen lassan haladt előre. Várható-e változás ezen a téren?
A vidéki forgalom élénkülésével - főként az olcsó légitársaságok megjelenésével - kiemelten fontos a légikikötők fejlesztése. Ez főként a sármelléki és a debreceni repülőteret érinti, de más létesítmények korszerűsítésére is figyelünk. Nemrégiben írtuk alá a megállapodást az érintettekkel, miszerint a kormány 220 millió forintot ad a debreceni és 130 milliót a pécs-pogányi repülőtér további fejlesztéseinek támogatására.
A régiók között kiemelt helyen áll turizmus szempontjából a Balaton, ahol a forgalom tavaly a mélypontra zuhant. Milyen eszközökkel próbálnak ezen a helyzeten segíteni?
A kormány szándékai szerint elkészül az országos területfejlesztési koncepció, ennek lesz része a Balaton-program, amely egységes egésszé formálja majd a Balatonnal kapcsolatos terveket. Turisztikai szempontból fontos a kínálat megújítása, de ugyanerre van szükség a szolgáltatások terén is. A dokumentum elkésztése egyelőre csak terv, arról, hogy mikorra készül el, korai lenne nyilatkozni.
Mi a biztosítéka annak, hogy a hosszú távra - 2005-2013 - szóló, több kormányzati cikluson átívelő stratégiában rögzített célok megvalósulnak?
Egyértelmű biztosíték természetesen nincs. Ám z MTH, illetve a stratégia kidolgozásában részt vállalók mindent megtettek annak érdekében, hogy ezt a munkát széles körben elfogadják mind a szakmában, mind a turizmussal foglalkozó politikusok körében. Az Országos Idegenforgalmi Bizottság életre hívott egy stratégiai munkacsoportot, amely kidolgozta az anyagot, majd társadalmi vitára bocsátottuk, ez két hónapig tartott. Úgy vélem, hogy a munkafolyamatok, illetve a társadalmi vita során minden érintett elmondhatta véleményét, amelyeket figyelembe vettünk. A stratégia elfogadtatása lesz a feladata a most szerveződő, turizmusról szóló és május végére tervezett parlamenti nyílt napnak is. Akkor a turizmustörvény is szóba kerül majd, amelynek kidolgozása a mostani kormányzati ciklus végéig várható. Ha a nemzeti turizmusfejlesztési stratégiát szentesítettük, akkor második lépésben következik a régiók saját stratégiáinak és az azokhoz kapcsolódó konkrét programoknak a kidolgozása.
Ha már a régióknál tartunk, ön miként vélekedik a ribek és marketingszervezeteik felkészültségéről? Mennyire alkalmas ez a hálózat a megnövekedett feladatok ellátására?
Nem hiszem, hogy e téren bármilyen probléma lehet. A régiókban dolgozó szakemberek tudják a dolgukat, azt, hogy az adott térségben mire van szükség, mit és hogyan lehet itthon és külföldön "eladni".
Ha a társadalmi és politikai támogatottság és a megfelelő szakembergárda adott, akkor már "csak" pénz - sok pénz - kell a sikerhez.
A második Nemzeti fejlesztési terv 2005-2013 közötti időszakában összesen mintegy 1100 milliárd forintnyi fejlesztéssel számolunk. Az NTS-ben vázolt kalkulációk alapján ebből 235 milliárd forint EU-s támogatásra számíthatunk, amelyhez 80 milliárd forint hazai társfinanszírozás járul. A kormány ebben az időszakban 131 milliárdot tervez betenni a turisztikai célelőirányzatba, 66 milliárddal a régiók, míg 8 milliárddal a helyi önkormányzatok járulnak hozzá a fejlesztésekhez. Mindemellett 616 milliárd forint hazai és külföldi magántőkével is számolunk. Úgy vélem, van realitása az említett források megszerzésének, és akkor a 2007-2013-as időszakban várhatóan Magyarországra érkező 24,6 milliárd euró támogatásból a korábbinál nagyobb, 3,5 százalékos arányban részesülünk.
Külföldi és hazai szakmai berkekben is elfogadott az a tétel, hogy csak annak az országnak lehet fejlett, vendégeket vonzó turizmusa, ahol élénk a belföldi forgalom. Nálunk némi aránytalanság érezhető.
Így igaz, és ebben nem várható gyors változás. Hiszen a belföldi forgalom élénkülése nem csupán a turizmusban dolgozó szakembereken múlik, sokkal inkább függ a szélesebb tömegek jövedelmi viszonyaitól. Tény: a magyar lakosság jelentős része rendszeresen utazik külföldre nyaralni, és ez örvendetes a szakma egy részének, mi azonban jobban szeretnénk, ha mind többen fedeznék fel maguk és családjuk számára az egyre bővülő, gazdagodó itthoni kínálatot. A 2004-es adatok szerint a kereskedelmi szálláshelyeken regisztrált 18,4 millió vendégéjszaka 56 százalékát külföldiek vették igénybe, míg a szállodák 12,4 millió vendégéjszakájából ugyanez 64 százalék volt. A kívánatos arány éppen ennek a fordítottja lenne. Mindaz, amit ennek érdekében tenni tudunk, részben a turizmusmarketingen múlik. Ezt a feladatot az elmúlt években a Magyar Turizmus Rt. magas színvonalon végezte, de olyan eszköz is a rendelkezésünkre áll, mint az üdülési csekk, amelyből az idén már 57 ezer forint - adó- és járulékmentes - értékű adható. A tavalyi adatok azt mutatják, hogy 50 százalékkal megnőtt a csekket vásárlók száma, így összességében 7,5 milliárd forintnyi talált gazdára. Igaz, ebből csak mintegy négymilliárd forint értékűt váltottak be, hogy miért, azt pontosan nem tudjuk. Az azonban biztos, a turisztikai szolgáltatók számára ez kiváló lehetőség, ezt az is mutatja, hogy a nemzetközileg is ismert és kedvelt hoteltársaságok is a beváltóhelyek sorába tartoznak.
A szakmában nagy felháborodást keltett az áfakulcs tervezett változása.
A hivatal elnökhelyettese részt vesz az adóreform-bizottság munkájában, így ott vagyunk a tűz közelében. Számunkra most az a legfontosabb, hogy az áfakulcs változása ne érintse hátrányosan a szakmát. A bizottságban egyetértés született arról, hogy az adóváltozások nem ronthatják a turisztikai versenyképességet. Ha az áfakulcsok egységesítése többletterhet jelent az ágazat számára, akkor ezt más adónemekben kompenzálja a parlament. Egyelőre megnyugtató visszajelzéseket kapunk. Abból is látszik, hogy eddigi munkánk eredményes volt, hogy Katona Tamás, a Pénzügyminisztérium politikai államtitkára az Országgyűlés idegenforgalmi bizottságának legutóbbi ülésén bejelentette: a Pénzügyminisztérium a szálláshely áfakulcsát a kedvezményes, ötszázalékos kulcs alá tervezi helyezni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.