Elképzelhető, hogy az adóhatóság 2006 közepéig, vagyis újabb egy évig nem büntet az úgynevezett színlelt szerződések miatt. A moratórium meghosszabbításával a lehető legjobb döntést hozná meg a kormány. Felmerült, hogy néhány szakmacsoportra - a biztonsági és vagyonőrökre, a fuvarozókra, a művészekre, az újságírókra és a sportolókra - vonatkozó önfoglalkoztatói szabályozás bevezetésével legalizálják az atipikus "munkaadói" és "munkavállalói" együttműködéseket. Ám világossá vált, az új szabályozás sem szüntetné meg a munkáltatók kényszerét, hogy minél olcsóbb és rugalmasabb foglalkoztatási formákat keressenek. Amikor tavaly ősszel a munkaügyi tárca vezetőjét - akkor még mint miniszterjelöltet - meghallgatta az Országgyűlés szakbizottsága, Csizmár Gábor elismerte, hogy az önfoglalkoztatás sokkal differenciáltabb kérdéseket vet fel, mint a tárcánál korábban gondolták. Ez valóban így van. Ha szóba kerül az úgynevezett kényszervállalkozások számának csökkentése, akkor arról beszélünk, hogy fehéríteni kell a gazdaságot, hatékonyabb munkaügyi ellenőrzésekre van szükség, szociálisan biztonságosabbá kell tenni a munkavállalást, növelni kell az alkalmazottként történő foglalkoztatást, vagy hátteret kell teremteni az atipikus foglalkoztatási formákhoz, mint amilyen például az önfoglalkoztatás.
Ez idehaza népszerű, bár legtöbben a munkanélküli-regisztráció elől menekülve lesznek önfoglalkoztatókká. Jelenleg 527 ezer embert érint itthon az önfoglalkoztatás, ők egyéni vállalkozók, társas vállalkozás tagjai, 17 ezren pedig segítő családtagok. Becslések szerint a vállalkozókból négyszázezren kényszerülnek furcsa, felemás módon dolgozni, vállalkozó-alkalmazottként, ahol a munkavállalói kötöttségek maximálisak, a szociális biztonság nulla.
Hogy a helyzet rendezésétől ki fél jobban, az illegálisan munkát adók és vállalók, vagy a kormány, nehéz eldönteni. Utóbbi visszavonulása azonban érthető, hiszen egy rossz szabályozás növelné az államháztartás hiányát, tovább rontana a munkanélküliségi, sőt az aktivitási rátán is. Az önfoglalkoztatás egy jól kimunkált és összetett szabályozással azonban feloldhatná az érdekellentétet munkaadók és -vállalók között. Az első hatékonyan szeretne foglalkoztatni, kevesebb közteherrel és több ösztönző támogatással, míg az utóbbi biztonságos, jól fizető állásra vágyik. A részmunkaidő, illetve a távmunka elterjesztésére való próbálkozás már felhívta a figyelmet arra, mennyire merev a hazai munkajog, az új, rugalmasabb szabályozás némileg növelte is az atipikus munkalehetőségek számát. Az önfoglalkoztatás legalizálásához azonban nem elég néhány jogszabályt módosítani, a hazai munkaerőpiacot érintő összes szabályozó felülvizsgálatára van szükség. A munka törvénykönyvének átfogó "rugalmasítása", a foglalkoztatási törvény reformja, az adótörvény foglalkoztatásbarát átalakítása, a szociális rendszer, de a munkaügyi ellenőrzések tartalmi módosítása is elengedhetetlen hozzá.
A választások előtt egy évvel az ellenzék kezében jó fegyver lesz a moratórium meghosszabbítása, miszerint a kormány nem tudott mit kezdeni a kialakult helyzettel. Ám a kormány hitelességét most leginkább az bizonyítja, ha a moratórium meghosszabbításával leleplezi, hogy több időre, komplex szabálymódosításra van szükség az úgynevezett leplezett szerződések rendezéséhez. Egy ad hoc, következményeit rosszul felmérő szabályozás ugyanis nemcsak a fent már említett következményeket vonhatja maga után, de a befektetői kedvet is ronthatja.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.