A 95-ös benzin jegyzési ára a szokásos 400 dollár/tonnáról április első harmadában 600 dollár közelébe került, és közel hasonló volt a gázolaj jegyzési árának dinamikája is. Miután az elmúlt hetekben a dollár árfolyama jelentős ingadozások mellett ugyan, de érdemben nem változott, a kőolaj és származékai árának jelentős emelkedése a hazai üzemanyagoknál mintegy 15 forint/liter növekedést okozott. A többszöri áremelés után a 260 forint/liter körüli benzinár a társadalom különböző rétegeit sokkolta, és az erősen érintett vállalkozások az állam beavatkozását, pontosabban a tavalyi kompenzációs rendszer érvénybe léptetését és a jövedéki terhek mintegy tízforintos mérséklését követelik. Megértve és elfogadva az üzemanyagárakkal kapcsolatos lakossági érzékenységet és a leginkább érintett fuvarozók követeléseit, a hazai üzemanyagárak megítélésénél néhány szempontot érdemes lenne reálisan számba venni.
A 2003. évi magyar statisztikai évkönyv 348. oldalán a következő hivatalos adatok találhatók: 2000-2003 között a 95-ös benzin éves átlagára sorrendben 234, 226, 223, 233 forint, 2004-ben éves átlagban 243 forint volt, és tegyük fel, hogy 2005-ben 260 forintos átlagár alakul ki. Ez azt jelenti, hogy a benzin ára 2000-2005 között 11 százalékkal emelkedik, miközben az átlagos infláció, ugyancsak a KSH adataira hivatkozva, ebben az időszakban 34 százalékos volt. Ha ehhez hozzávesszük, hogy a szolgáltatások - amelyekben például a fuvarozás, szállítás is szerepel - árdinamikája jóval az átlagos inflációt meghaladó volt, akkor nagy valószínűséggel állíthatjuk egyrészt, hogy a hazai infláció elmúlt ötévi alakulásában az üzemanyagok mérséklő, visszafogó szerepet játszottak, másrészt, hogy a szállítási, fuvarozási vállalkozások nehéz és romló helyzetét az üzemanyagárak drámai növekedésével aligha magyarázhatjuk. Elfogadva persze, hogy az üzemanyag áraiban érvényesített költségvetési terhek mérséklése enyhítené mind a lakosság, mind a szállításigényes tevékenységek gondjait, megoldást aligha hozhatna, a költségvetés adott helyzetében pedig nem is lehetséges.
A választási szempontokat sem nélkülöző adóreform megfeneklése és az év első három hónapjában keletkezett költségvetési hiány nagysága jól érzékelteti, hogy minden olyan próbálkozás, amely a büdzsé bevételeinek csökkentésére irányul - miközben a kiadások változatlanok maradnak -, reménytelen vállalkozásnak tűnik. Pontosabban, ha a kormányzat vissza akarja állítani megtépázott szavahihetőségét, és komolyan veszi eltökéltségét az amúgy is csak nagy erőfeszítések árán tartható 2005. évi költségvetési hiány mellett, akkor - hasonlóan a gazdákéhoz - ellen kell állni az önmagában talán még méltányolható követeléseknek.
Az ugyanis igaz, hogy az üzemanyagok hazai áraiba beépített költségvetési elvonás a legmagasabbak közé tartozik Európában, mind a fix összegű jövedéki adó, mind a 25 százalékos áfa meghaladja a nemzetközileg szokásosat. Amennyiben az elképzelések valóra válnak, úgy az október elsejétől bevezetendő egységes 20 százalékos áfa mintegy 10-12 forinttal csökkentheti az üzemanyagárakat, így közel kerülünk a szomszédos EU-országok árszintjéhez. Tekintettel az igen magas kőolajárakra és azok további emelkedésére, valamint az
európai közösségnek a környezet fokozottabb védelme iránti elkötelezettségére, a jövő időszakban inkább az várható, hogy az üzemanyagok nemcsak a világpiaci árak, hanem az EU-közösség által szorgalmazott, adó jellegű környezeti terhek miatt is drágulnak majd.
Ami a lakosság terheit illeti, a statisztikai adatok azt mutatják, hogy a benzin és a gázolaj naturáliában mért évenkénti szerény növekedése ellenére részben a már említett kisebb árnövekedés, részben pedig a jövedelmek gyorsabb emelkedéseként a háztartások teljes költésén belül az üzemanyagra fordított kiadás - különösen 2000 után - fokozatosan csökken, az 1993. évi 5,5 százalékról 2004-ben 4,5 százalékra.
A végső következtetés csak annyi, hogy az üzemanyagár nagyon sok - piaci, költségvetési, környezeti, szociális stb. - szempont egyidejű érvényesítését feltételezi. Egy-egy - még oly jogos - szempont miatti változtatás gyakran több sérelmet szül, mint amennyi gondot megold.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.