Egy cég nevének megváltoztatása bizony kétesélyes lehet. Ha korábbi megtépázott hírnevünktől szeretnénk megválni, a váltás racionalitása aligha kétséges. Élő példát erre a nagy szocialista vállalatok utódcégei, vagy a Daewoo Chevrolet-ra keresztelése adhat. Ez utóbbi olyan jól sikerült, hogy egy friss tanulmány szerint a fogyasztók a szinte változatlan terméket sokkal jobb minőségűnek tartják, mint korábban.
Jóval komplexebb a helyzet, ha valamilyen cégfelvásárlás nyomán kell arról döntenünk, hogy az immár egy csoportba tartozó vállalkozások mindenütt azonos néven működjenek-e. A régi cégér megőrzése mellett szólhat a bevezetett, jól ismert név, míg egy addig ismeretlen elnevezés imázsát teljesen elölről kell felépíteni. A költségek sem elhanyagolhatók: ki kell dobni minden névjegyet, formanyomtatványt, szóróajándékot, átfesteni minden cégtáblát és autót, s megváltozik minden dolgozó, sőt ügyfél (!) e-mail címe is. Ha azonban csoportszinten vizsgálódunk, könnyen kiderülhet: egyetlen márkanév "ápolása" hosszú távon olcsóbb, mint ha minden helyi piacon külön nevet, eltérő reklámfilmeket s más-más szlogeneket használnánk.
Ugyancsak a közös elnevezés melletti érv lehet, ha az új név megítélése még a korábbinál is jobb. Ilyen lehet, ha egy óriási cég hazai részlegénél a megbízhatóságot, stabilitást akarjuk kiemelni. Ez indokolhatja, hogy a makulátlan megítélésű, jól bevezetett nevű Budapest Bank tulajdonosa, a General Electric Capital (GEC) évek óta fontolgatja, saját nevét is szerepeltetné a bank cégérén.
Ez az eset rávilágít arra is, hogy egy név átadása - a franchise-jogokéhoz hasonlóan - korántsem egyirányú folyamat: ha ugyanis az érdekeltség az átkeresztelés után követ el valamilyen súlyos hibát, az imázsromlás az anyavállalatra is kihathat. Emiatt különösen érthető a GEC dilemmája: amíg nem bizonyos abban, hogy hosszú távon is minden jól megy majd nálunk, aligha kockáztatja saját renoméját. Hasonló okokból vár ki néhol a keresztelőkkel a régióban terjeszkedő OTP Bank is.
Ha azonban mostanság a Matáv-érdekeltségek cégéreinek átfestését nézzük, ezek alapján nem könnyű megmondani, mi is mozgatja a fő tulajdonos Deutsche Telekomot (DT). A névnek nincsenek szocialista örökségei, a mai, nem feltétlenül mindig előnyös megítélés jórészt már a DT irányítása alatt alakult ki. Márpedig ha a váltást nem követi markáns straté-
giai módosulás, a keresztelőnek kevés hozadéka lehet a magyar cégek számára.
Amúgy sem feltétlenül bizonyos, hogy a keresztelő sokat lendít majd az üzletmeneten, mivel a cégek főként - sokszor igen konzervatív - magyar ügyfeleket szolgálnak ki, s a sok kis vevő számára egy nehezebben leírható, meglepő színvilágú vállalat kevésbé lehet vonzó. Alighanem ettől tartott a DT is, amikor úgy döntött: előbb a jól ismert és népszerű Westelt nevezi át, majd ha már ezt megszokták a fogyasztók, a fiatalosnak, dinamikusnak ítélt mobilcég imázsából igyekszik "átlopni" valamit például az eddig közel sem ilyennek látott vezetékes üzletágba is.
Mindez azonban legfeljebb a névcserék sorrendjét magyarázza, a folyamat elindítását aligha. A mögött alighanem sokkal inkább az 1997 januárja óta befektetőinek lényegében nulla hozamot biztosító anyacég érdekeit kell keresnünk. Ha ugyanis mind több országban találkoznak az üzleti élet szereplői a 2003 eleje óta folyamatos javulást mutató holding logójával, az alighanem a befektetők bizalmát is jócskán erősíti majd. Alighanem ennek tudható be, hogy a névváltási hullám csak az uniós tagországokat érte el, a kockázatosabb macedón és montenegrói érdekeltségekről egyelőre nincs szó.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.