Észrevétlenül nálunk is hatályba lép hétfőn a dohánytermékek hirdetését korlátozó uniós direktíva. Fennakadások nélkül vettük az újabb akadályt az integrációban - mondhatjuk, s emlékezhetünk tavaly május 1-jére. Pontosabban arra, hogy semmi emlékezetes nem történt azon a szép napon.
Nem is történhetett, hiszen a sok esetben kemény áldozatokat követelő vagy egyes ágazatokat kemény próba elé állító jogharmonizációs intézkedések korábban ismertté váltak, többnyire hatályba is léptek. A magyar törvényalkotók buzgalma persze hullámzó - a médiatörvény korrekciójának halogatása például brüsszeli idegeket is borzolt. A dohánytermékek hirdetésének tilalmáról szóló direktívát azonban gyorsan, még 2001-ben sikerült átvenni, meg sem várva azt a dohánycégek számára felemelő, 2002. decemberi pillanatot, amikor az Európai Bíróság törvénytelennek ítélte a szabályozást.
A túlbuzgóság természetesen dicsérendő, ha ilyen egészségkárosító termék népszerűsítését nehezíti, ám pozitív hatása erősen kétségbe vonható. Az Európai Bizottság is hétszázalékos fogyasztáscsökkenést remél, s bár ez a magyarországi törvénymódosítás óta tagadhatatlanul nagyobb volt, a vasszigor és a visszaesés között közvetlen öszszefüggést találni példátlan fokú naivitást feltételez.
Az uniós döntéshozatalt persze nagymértékben könnyíti az a sajátosság, hogy - tagországai sajátosságait is tiszteletben tartva - az irányelvekben csupán minimális szabályokat fektet le, bizonyos fokú játékteret hagyva a nemzeti törvényhozásoknak a keményebb fellépésre. Ez ebben az esetben is indokolt, ám a rendszer elgondolkodtató, ha olyan, látszólag szélesre tárt, valójában azonban nagyon is szűk kiskapura ad lehetőséget, mint a rendeletből a reklámtörvény módosításává avanzsált passzusra, amely kitapossa az utat a dohányhirdetések tilalmát tévénézők milliói előtt megsértő verseny előtt.
A Forma-1 törvény felett állását szentesítő mondatok önmagukban is gyöngyszemek, s az Európai Bizottság elégedetten dörzsölheti a tenyerét: Magyarország nemcsak fenntartások nélkül tartott meg egy érvényét vesztett, utódjánál jóval szigorúbb szabályozást, de a lobbiérdekek megjelenését elfedni hivatott jogi nyelvezetet is remekül sajátítja el.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.