BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Netes hadüzenet a telefonfronton

2005.07.20., szerda 00:00

Folyamatosan érkeznek hírek az interneten keresztüli telefonszolgáltatás (VoIP) viharos térhódításáról; a legutóbbi adatok szerint az első negyedév végén már világszerte közel 18 milliónyian éltek az olcsó telefonálást kínáló lehetőséggel. A vezető piackutató cégek egyetértenek abban, hogy a következő évtizedben ez a technológia fokozatosan kiszorítja a hagyományos telefonpiaci megoldásokat, további terjedéséhez azonban elengedhetetlen a szélessávú internetezésre alkalmas hálózatok bővítése.

A világ fejlett távközlési piacain a hagyományos vezetékes szolgáltatók - úgy tűnik - kezdik felismerni a VoIP-ban rejlő lehetőségeket. Az Egyesült Államokban a kábelcégeket követve egyre több telefonvállalat indít ilyen szolgáltatást, és az Európa legnagyobb VoIP-piacának számító Franciaországban is megjelent már ezen a területen a korábbi monopolszolgáltató, a France Telecom.

Az interneten keresztüli telefonszolgáltatás széles körű hazai elterjedéséhez a lakossági előfizetők körében - a dinamikus növekedés ellenére - egyelőre hiányzik a kellő szélessávú-infrastruktúra. A helyzet furcsasága egyébként, hogy a vezetékes telefonszolgáltatók - a mobilcégek térnyerése miatt - épp annak a szélessávú-infrastruktúrának a fejlesztésében látják a kiutat, amely lehetővé teszi majd az internetes telefonálás tömeges elterjedését.

Árnyalja a képet, hogy már a kábelcégek is megjelentek a hangszolgáltatások piacán, a szélessávú internetezésre alkalmas hálózat lehetőségeit kihasználva tavaly ősztől a UPC és június közepétől a T-Kábel is kínál már VoIP-ot ügyfeleinek.

Nem szabad megfeledkezni a kimondottan internetes telefonszolgáltatásra szakosodott szolgáltatókról, mint az Asylum Telecom vagy a Net2Phone, és egyre fontosabb szereplővé válik a szoftveres megoldást kínáló Skype, amelynek szép számmal vannak már hazai felhasználói is.

Többfrontos harcra kényszerül tehát a T-Com a vezetékes piacon, az új kihívásokra a korábbi monopolszolgáltató részéről logikus válasz lenne, ha maga is belépne az internetes hívások piacára. Biztosak lehetünk abban, ha már kellő számú ADSL-előfizető lesz - jelenleg 200 ezer felett van a számuk -, a cég kedvező kiindulási helyzetét kihasználva megjelenik az internetes telefonhívások területén.

A szerző további cikkei

Vélemény cikkek

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.