Ha megveszed a lakásunkat, kapsz egy új autót is. Ezt ígérte egy cég egy tegnapi napilapban, nem túl nagy keretes hirdetésében. Már régen vártam erre. Eddig csak konyhát, garázst vagy plazmatévét helyeztek el a madzagon, most egy kiskocsit is. Tulajdonképpen érthető a licit. Ha nagyon károgni akarnék, azt írnám: szegény fejlesztő, már itt tart, hiszen nem mennek a kész lakások. De nem írom. Még nem.
Félrevezető lenne, ha olyan benyomás alakulna ki, mintha a cégek marketingesei tévesen értelmeznék feladatukat, és ezért erőlködnek a kedvezményekkel. Inkább az lehet a helyzet, hogy keresik a fogásokat. Túlkínálat van ugyanis, legalábbis a közepes és felső kategóriában, de Budapesten feltétlenül.
Az árak ugyan stabilak, de a kedvezmények sora tényleg bővül. Itt van mindjárt a beugró. Manapság 10-20 százalékkal is megelégszenek a forgalmazók. Hol van már a múlt évezred utolsó évtizedének közepe, amikor - a kevés termék meg a szűkös és drága hitelek idején - még 50-70 százalékot kértek?
Aggasztóbb lehet a cégvezetőknek, hogy lassulhat a pénzáramlás. A jó helyen komplex szolgáltatást nyújtó lakóparkokat vagy tömblakásokat nem számítva az áfa-csökkentésre utazók kivárhatnak, hogy olcsóbban vehessék meg otthonaikat januártól. Ha nincs vagy csak csordogál a pénz a cég kasszájába, nagyobb lesz a kockázata. Ám ennél is fontosabb: magát a fejlesztőt is rosszabbul ítélheti meg a projektet finanszírozó bank, hiszen az is azt látja, hogy nehezebb eladni a lakásokat.
Van azért több kedvező hatása is ennek a szorult helyzetnek. Egyrészt lecsippent valamit abból az extrahaszonból, amelyet a túl sok alvállalkozó alkotta lánc végén álló zsebre tesz. Másrészt talán gyorsabban mennek tönkre azok, akik "minimál"-programmal (értsd: csökkentett műszaki színvonallal) akarnak versenyezni, alacsony hatékonyságot és éppen csak elfogadható minőséget produkálva.
Én nem hiszek az áfacsökkentés misztikumában. Ha mégis olcsóbb lesz a lakás és netán szürkébb a most még fekete munka, akkor megugrik a fehér ára. S azt csak jóval kevesebben tudják kigazdálkodni. Ezért gondolom azt, hogy ha a jövőben mégsem pörög föl a lakásüzlet, még az is megeshet, hogy a végén autót adnak lakással.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.