Más szavakkal kifejezve: nem igaz, hogy az Európai Unió nem alkot politikai uniót. Az európai gazdasági integráció minden aspektusában tükrözi azt a törekvést, hogy Európát politikailag is integrálni kell, ami - legalábbis az én nézetem szerint - a gazdasági és monetáris integráció viszszafordíthatatlanságát hordozza.
A visszafordíthatatlanság az európai integrációs folyamat 1952-es kezdete óta érvényesnek tekinthető, amikor hat ország megalakította az Európai Szén- és Acélközösséget. Már ennek is kifejezetten politikai célja volt: ki kell vonni a nehézfegyverek gyártásához szükséges két legfontosabb nyersanyagot azon államok ellenőrzési köréből, amelyek akkor nemrég még a világ legvéresebb háborúját vívták. A háttérben eme, a békére irányuló törekvés a későbbiekben is kulcsfontosságú hajtóerőként hatott az európai gazdasági integrációhoz vezető úton.
Rene Pléven francia miniszterelnök már 1951-ben javasolta, hogy a leendő szén- és acélközösség mellett teremtsék meg az Európai Védelmi Közösséget. Ez a törekvés akkor elbukott, de az elképzelés nem halt el. Később ugyanis Robert Schumann francia külügyminiszter - akit az európai integráció egyik atyjának tartanak - kifejezetten a békéért folytatott küzdelem eszközeként határozta meg a szén- és acélközösség működtetését. Az intézményt egy alkalommal "mint az érdekek fuzionáltatásának" mechanizmusát határozta meg, amely a korábban véres konfliktusban lévő államokat elvezetheti egy tágabb és elmélyülő közösséghez.
Ezek a szavak később, az egységes valuta bevezetésének időpontjában ismét elhangzottak. Németország - főként Helmut Kohl kancellársága idején - gyakorta összekapcsolta a monetáris integrációt a politikai unióval mint végcéllal. Kohl maga egyszer úgy utalt az egységes valuta sikerére, mint amin a háború és a béke kérdése múlik.
Ezen okok miatt nem értek egyet azok érveivel, akik szerint az európai monetáris integráció támogatása volt az az ár, amelyet a németeknek meg kellett fizetniük újraegyesítésük elfogadásáért. Éppen ellenkezőleg, történeti feljegyzések igazolják, hogy Németország már jóval a vasfüggöny leomlása előtt sürgette a monetáris és a politikai integráció egyidejű előbbrevitelét.
A gazdasági integráció támogatása mögött természetesen más mozgató erők is fellelhetők. Az EU vezetői meg vannak győződve arról, hogy az úgynevezett négy szabadságnak - azaz a javak, a szolgáltatások, a tőke és az emberek szabad áramlásának - megvalósítása optimalizálni fogja az európai lakosság jólétét. A vezetők egyúttal arra is törekszenek, hogy növeljék a kontinens stratégiai erejét.
Az európai integrációs folyamat kezdetén a béke iránti vágy volt a fő mozgató erő olyan személyiségek gondolkodásában, mint Schumann és Jean Monnet, csakúgy, mint később, amikor Helmut Schmidt és Valérie Giscard d'Estaing lerakták az egységes valuta és a mai Európai Központi Bank alapjait. Az európai integráció fél évszázadon keresztül - gyakorta visszaesésekkel, máskor óriási lépésekkel - úgy haladt előre, hogy közben korábban egymástól elszigetelt piacokat lehetett egybevonni.
A folyamat idővel egyre erősebb gazdasági konvergenciához vezetett. Eközben Európa gazdaságai nem váltak egymás hasonmásaivá, és az egy főre jutó GDP-szintek sem egyenlítődtek ki. A tagállamok gazdaságai közötti különbségek azonban soha nem voltak olyan drámaiak, hogy leküzdhetetlen akadályokat állíthattak volna az egységes valuta bevezetésének útjába.
Ennek a történetnek a megértése létfontosságú, mert az Európai Unió ismét egy küszöb előtt áll: megtartsa-e azt az ígéretét, hogy elkezdi a tagfelvételi tárgyalásokat Törökországgal. Az uniós alkotmány tervezetének a francia és a holland népszavazáson elszenvedett bukása azt is sugalmazhatja, hogy Európának az erre adott évtizedes ígéretét nem lehet és nem is kell betartani. Ami engem mindebben - veszélyes fejleményként - megdöbbent, az az, hogy a béke ügye, amely az európai integrációt kezdetektől fogva előre vitte, alig bukkan fel a mostani vitákban.
Éppen ellenkezőleg, felelős államférfiak és pártvezetők léptek nyíltan a színre a leendő török tagság elutasításával, holott magam azt reméltem, ők megtanulták Schumanntól és Monnet-tól, mi az, ami valóban fontos Európa és a jövője számára. Természetesen nem a Törökország és az EU közötti katonai összeütközéstől félek, mert Ankara végső soron a NATO lojális tagja maradt. Tartok viszont a kultúrák Európában - különösen Francia-, Német-, Spanyolországban és Hollandiában - fenyegető viharos összecsapásától, az iszlám, a humanitárius keresztény és zsidó tradíciók között.
Számomra a muzulmán Törökországnak az európai politikai unióba való integrálása a béke ugyanazon kérdését veti fel, amellyel Schumann és Monnet oly sikeresen konfrontálódott. Ma Európának a kultúrák közötti békére van szüksége, mint ahogy valamikor megteremtette a nemzetek közötti békét, és éppen ezen ok folytán kell a soraink között üdvözölnünk Törökországot.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.