Miközben ön az angol és német nyelvet felsőfokon beszéli, a Viva nézői főleg magyar nyelvű zenéket hallgatnak.
Ötven-ötven százalékos ma a magyar és az idegen nyelvű klipek megoszlása a televízióban. Igaz, az induláskor exponenciálisan megnőtt a magyar klipek száma. Később jött egy kisebb gödör, amikor kevesebb hazai művész és produk-ciója jelent meg a piacon. 2005 utolsó negyedévétől viszont ismét sokkal több az olyan hazai gyártású videoklip, amelyet jó lenne bemutatni, de nincs elég hely rá. Óriási a harc a bekerülésért.
Befolyásolja a zenei tartalmat, hogy a cég 2004-ben a német Vivától a rivális MTV amerikai tulajdonosához, a Viacomhoz került?
Nem. Az MTV Networks – hasonlóan a Vivához – komolyan hisz abban, hogy a magyar cég pontosan tudja, milyen zenére van szüksége az itteni fiataloknak.
Nem furcsa érzés, hogy a tévétársaság által kiírt díj, a Viva Comet egyik legutóbbi győztese, Gáspár Laci egy másik tévétársaság tehetségkutató versenye kapcsán került az „élvonalba”?
A Megasztár típusú tehetségkutató műsorok a világon mindenütt az általános szórakoztató csatornákon mennek. Az ilyen programokhoz szükséges óriási felhajtást, befektetést és hatalmas produkciós büdzsét csak országos lefedettségű, általános profilú – tehát a fiatal célközönségnél szélesebb nézői kört elérő – csatornák tudják megteremteni.
Azért csak hasznot húz belőlük a Viva?
Hadd legyek brutálisan kemény: nélkülünk ezek a művészek nem tudnának „életben maradni”. Jó dolog megnyerni a Megasztárt, de mi lesz velük fél év múlva? Akit mi nem játszunk, valószínűleg nem marad a csúcson, eltűnik.
A Viva és más tematikus adók a jövőben tovább tudják növelni részesedésüket a televíziós piacon?
A tematikus tévék olyan kommunikációs megoldásokat kínálnak, amelyek nélkül ma egy igényes és hatékony marketingkampány elképzelhetetlen. Világtendencia, hogy amikor a nagy FMCG-cégek csökkentik a tévés büdzséjüket, visszaveszik a költést a csatornákon, akkor az elsősorban az általános szórakoztató adókat érinti. A tematikus tévék viszont – amelyek erős márkát képviselnek – továbbra is fontos részei maradnak a kampányoknak. Amit egy jó tematikus adóval el lehetett érni Magyarországon, azt a Viva elérte: az adó nyereséges és nézett. Tavaly közel 20 százalékkal növelte részesedését a célcsoportban.
A magyar nyelvű tematikus tévék rangsorát tekintve hányadik a zenecsatorna?
Nehéz az összehasonlítás. Az biztos, hogy a cég reklámbevétele a tematikus adók közül a legnagyobb. A csatorna 2004-ben 1,3 milliárdos bevételt ért el, 2005-ben pedig 10 százalék feletti emelkedéssel kalkuláltunk, miközben a 2004-es 236 millió forintos EBITDA tavaly 300 millió fölé emelkedhetett.
További növekedésre számítanak?
Az 1,7 millió kábeltévés háztartás és az Antenna Digital mellett az adás az év elején felkerült a UPC Direct kínálatába. A közel 10 százalékos további lefedettségnövekedésből származó bevételek nagy részét új műsorokba invesztálja az adó. Tavaly is számos program indult el, legutóbb a saját gyártású reality műsor, a Dopeman és a haverok került képernyőre.
Elképzelhető változás a programstruktúrában?
A progresszivitás és a saját gyártású, zenei alapú szórakoztató tartalom irányába teszünk további lépéseket, de a jelenlegi forma elég sikeres ahhoz, hogy drasztikusan ne változtassunk a struktúrán. Korábban sokkal óvatosabbak voltunk a kísérletezésben, mára bevállalósabbak lettünk.
A kísérletezésnek meglett az eredménye, a Vivát egyre többen nézik, ön pedig komoly szakmai kitüntetést kapott 2004-ben. Az üzleti élet Oscar-díjának számító „Ernst & Young Entrepreneur of the Year: A jövő ígérete” különdíjával jutalmazták. Hogyan sikerült ezt az utat bejárnia?
Alig múltam 20 éves, amikor – egy amerikai ösztöndíjat követően – az akkor induló HBO mozicsatorna induló csapatának tagja lettem. Itt bíztak rá először vezető pozíciót. Forgatókönyv-írói pályázatot szerveztem, létrehoztam Magyarország első ún. „standup comedy” műsorát, közben a társaság által indított Spektrum Tv első arculatát az irányításom alatt álló csapat készítette, majd 1997-ben jött a zenetévé. A Viva pedig bebizonyította, hogy lehet szakmailag igényes és üzletileg is sikeres tematikus tévét működtetni Magyarországon. A zsűri pedig úgy gondolta, hogy van még dolgom a következő 20-30 évben is, talán ezért kaptam a díjat – és éppen a Jövő Ígérete különdíjat…
Ön akár a tanári pályát is választhatta volna, végül mégsem tette. Ennyire vonzotta a zene?
Mint általában minden tinédzser, annak idején én is voltam Depeche Mode-rajongó, majd a Deep Purple-öt istenítettem, ma pedig az operát is nagyon szeretem.
És milyen új üzleti lehetőségek körvonalazódnak a fejében? Németországban már arról hallani, hogy a Viacom bevezeti komédiacsatornáját is.
Első lépésként a Viva átveszi a Viacomhoz tartozó magyarországi érdekeltségek (Viva, MTV, VH1, Nickelodeon) értékesítési képviseletét a kábeloperátorok felé, illetve egyes platformokon digitális programcsomagok indulnak, amelyeket kiemelt prémium szolgáltatás formájában vezetnek be. A Viacomnak itt is létezik ilyen csomagja, amely az MTV 2-t az MTV Hitset, a MTV Base-t és a VH1 Classicot tömöríti. Ezeket is a Viva értékesíti majd.
Mi a távolabbi cél?
A következő három-öt évben szeretnénk megerősíteni a többi csatornát is. Vizsgáljuk, hogy idővel miként lehetne tovább bővíteni a digitális csatornaportfóliót az egész régióban.
Elképzelhető, hogy lesz magyar nyelvű MTV vagy VH1?
Ezt a piac dönti majd el. A Viván nem múlik. A csapat, az infrastruktúra és a tulajdonosi támogatás adott ahhoz, hogy ez megvalósuljon. De előtte fel kell mérni, hogy hány ifjúsági csatornát bír el a magyar piac, van-e értelme az MTV magyarításának, vagy érdemes inkább egy idősebb célközönségnek magyar nyelvű VH1-t készíteni.
Mit vár a gyerekcsatornák piacán?
Az első reakció, hogy már hárman ott vannak, azaz nehéz lesz a Nickelodeon erősítése. Viszont optimizmusra ad okot, hogy Amerikában ennek a tévének a működtetése ugyanolyan sikeres üzlet, mint az MTV. Itthon a gyerekszegmensben még nem kristályosodott ki, melyik adón „nőhetnek fel” a következő generációk. A társaságok még nem fektettek bele annyi energiát, figyelmet és marketinget, amellyel egy-egy csatorna tényleg a gyerekek kedvencévé válhat.
Magyarországon is bevezetik a komédiacsatornát?
A tervek között szerepel. Van létjogosultsága. Az amerikai anyacég százszázalékos tulajdonában van a Comedy Central, amely a komédiaszegmens vezető szereplője, többszörös díjnyertes társaság. Logikus lépés, hogy idővel elinduljon a komédiacsatorna, de ez egy nagyobb beruházás, csak hosszabb távon látom a realitását.
Az újabb csatornák bevezetésének komoly korlátja, hogy a kábelszolgáltatók analóg technikai rendszereinek befogadóképessége véges, miközben egyre több új adó jelzi indulását. Nehéz lesz a bekerülés a digitális váltás előtt.
A meglévő erős brand- és csatornaportfólió jó esélyt ad rá. Évek óta következetesen, a műsorelosztókkal együttműködve, igényeiket felmérve építkezünk.
A digitális váltás viszont újabb veszélyt rejt. A reklámok világában is változások következhetnek, hiszen egy-egy digitális videorekorder képes lesz hirdetések nélkül rögzíteni majd a műsorokat. Ez a kérdés mint a Televíziók és Rádiók Országos Reklámtanácsának elnökét is érinti.
A tematikus tévéknél, a klasszikus reklámspot mellett, már most erős bevételi forrás a szponzoráció. Emellett a jövő az olyan alternatív bevételi forrásoké, mint amilyen a termékelhelyezés. Tény, át kell gondolni a médiaszabályozást. Az, hogy hány percet reklámozhat ma egy csatorna, bizonyos fokig jelentéktelen kérdés. Minden normális televízió arra törekszik, hogy minél kevesebb hirdetési időt értékesítsen, minél jobb áron. Aki kitölti a 12 percet, az nem hoz jó döntést, hiszen ilyen mennyiségű reklám akár a nézettsége ellenére is hathat.
Viszont itthon a médiatörvény tiltja a termékelhelyezést.
Amerikában ez óriási és legális üzlet. A kérdés csak az: elhiszik-e a döntéshozók itthon, hogy egy médium nem követhet el olyan ostoba hibát, hogy a hitelessége rovására tömködi műsoraiba a márkázott termékeket. Itt az önkorlátozás és a minőségi szemlélet az egyedüli életképes megoldás hosszú távon. A cél: egyre olcsóbb televíziókat létrehozni, ezért a verseny folyamatosan nő. Egyetlen tévé sem engedheti meg magának, hogy olyan termékelhelyezési magatartást tanúsítson, amellyel a saját hitelességét lerombolja. Az erőltetett reklám – akár a hosszú reklámblokkok, akár a túlzó, erőszakos termékelhelyezés – könnyen visszaüthet a túl „kapzsi” tévétársaságra. A szabályok alkotóinak előbb vagy utóbb el kell fogadniuk a nem hagyományos reklámformákat, mert a kommunikáció megállíthatatlanul fejlődik. A szakmát nem lehet elavult, 20-30 éves szabályozási elvekkel regulázni. Ennek ugyanis az lehet a következménye, hogy tévék sora szünteti meg magyarországi regisztrációját, és menekül külföldre.
36 éves. Érettségi után az Eötvös Loránd Tudományegyetem angol és német szakára járt. Diplomáját 1993-ban szerezte meg. 1988-tól 1991-ig a Magyar Televízió Telesport-főszerkesztőségének külsős szerkesztő-riportere. 1991-től az HBO műsorszerkesztője,
1995-től 1997-ig pedig produkciós és promóciós igazgatója. 1997-től a Z+ Televízió vezérigazgatója.
Jelenleg is ez a társaság működteti a Viva tévét. A Harvard Business Schoolon tavaly vezetői kurzuson vett részt. Ugyanebben az évben az Ernst & Young könyvvizsgáló cég a Jövő Ígérete díjat adományozta neki.
36 éves. Érettségi után az Eötvös Loránd Tudományegyetem angol és német szakára járt. Diplomáját 1993-ban szerezte meg. 1988-tól 1991-ig a Magyar Televízió Telesport-főszerkesztőségének külsős szerkesztő-riportere. 1991-től az HBO műsorszerkesztője,
1995-től 1997-ig pedig produkciós és promóciós igazgatója. 1997-től a Z+ Televízió vezérigazgatója.
Jelenleg is ez a társaság működteti a Viva tévét. A Harvard Business Schoolon tavaly vezetői kurzuson vett részt. Ugyanebben az évben az Ernst & Young könyvvizsgáló cég a Jövő Ígérete díjat adományozta neki. A cég
Viva
A Z+ Televíziót 1997-ben indult el az HBO és Warner közös vállalkozásaként. A társaságot a két nagy cég 2001-ben eladta a német Viva Media AG-nek, amelyet 2004-ben megvásárolt a nagy rivális az amerikai MTV zenetévé tulajdonosa, a Viacom. A Vivánál jelenleg mintegy 60 fő dolgozik. A cég 2004-ben 1,3 milliárd forintos árbevételt ért el, ezzel a tematikus televíziós csatornák közül a legnagyobb adónak számít. Magánügy
Három éve nős, egy kétéves fiú édesapja, és hamarosan érkezik a második gyermeke. Ha teheti, moziba jár. Szereti a klasszikus zenét, közte az operákat, valamint a modern magyar festészetet. Korábban tíz évig teniszezett, majd évekig konditerembe járt. -->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.