BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Autót vegyenek...

2006.01.12., csütörtök 00:00

Ki tud újdonsággal előállni az autófinanszírozási piacon? A tízéves futamidő már megdőlt, vannak ugyanis, akik ennél hosszabb futamidőt is vállalnak. A nullaszázalékos önerő sem számít már újdonságnak, a legtöbb autókereskedőnél vélhetően már azon lepődnének meg, ha a vevő a vételár 20-30 százalékát leteszi az asztalra.

Havi 10-15 ezer forint. Már-már egy bérlet áráért elérhető egy alacsonyabb kategóriás új autó, s aligha meglepő, ha az autós reklámok hada végül célba ér. Az első hónapok után azonban jöhet a felismerés: az autó nem levegővel megy, s biztosítást is kell kötni rá – igaz, a casco nélküli finanszírozást egyre többen választják –, s persze néha szervizbe is kell vinni. Nem beszélve a devizahitel kockázatáról, amely egy komolyabb forintgyengülés esetén pár ezer forinttal növelheti a havi törlesztőrészletet. Ilyenkor pedig kiderül, mennyire is feszíthető túl a család havi büdzséje, s nem utolsósorban, mennyire jól mérte fel a finanszírozó a vevő anyagi helyzetét.

Növekedés mindenáron? A számottevő hitelállományú autókereskedőknek és a bővülésre ösztönzött lízingcégeknek alighanem meg kell húzni egy határt. Az elmúlt évben duplájára, 40 ezerre nőtt a visszavett autók száma, egyesek pedig ennél is nagyobb számokról beszélnek. Ez pedig elgondolkoztató, hiszen ezen nyerni aligha lehet. Érdemes-e a kereskedőhöz betérő összes ügyfélnek autót eladni? Nemet is lehet mondani, sőt olykor kell is, ám kérdés, hogy hány piaci szereplő vállalja fel az ezzel járó esetleges bevételcsökkenést. Korántsem biztos ugyanis, hogy az a legügyesebb, aki a legdinamikusabban növekszik, hiszen a gázpedált mindenki tudja nyomni, de kérdés, hogy érdemes-e.

Vízválasztónak ígérkezik az év, hiszen kiderülhet, az elmúlt évek dinamikus, egyre kockázatosabbá váló finanszírozási üteme mennyire rontotta le a társaságok portfólióját, s ezzel párhuzamosan milyen mértékben csökkentette az eredményét. Piacról való kivonulásnak aligha lehetünk szemtanúi, hiszen az anyacég nagy valószínűséggel „megoldja” az esetleges tőkegondokat, ám vélhetően a határ itt sem a csillagos ég. Mindenesetre aligha véletlen, hogy Ausztriában nullaszázalékos önerővel nem szabad autót értékesíteni...

A szerző további cikkei

Vélemény cikkek

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.