Az igazi főszereplő a jelen periódusban az Európai Parlament, amelynek egyetértése nélkül nem érvényes a tavalyi EU-csúcs döntése, s amelyet százféle motívum feszít. Közismerten sok EP-képviselőt mélységesen frusztrált, hogy a hétéves csomag kihordásából őket voltaképpen kihagyták: a tárgyalások mindvégig az intézmény képviselőinek bevonása nélkül zajlottak. Igaz, hogy jogszerűen történt így, ám parlamenti olvasatban akkor, amikor egyedül az EP-képviselőknek van igazi demokratikus mandátuma, a tartósan külső szemlélői szerepkör egyre kevésbé összeegyeztethető a növekvő EP-önérzettel. Ráadásul a képviselők közül sokan őszintén úgy vélik, hogy az EU-csúcs döntése nem jó: elfogadhatatlanul lecsökkentette a hétéves csomag keretösszegét, és ezzel uniós ügyek teljesülése (például a kutatás-fejlesztésben, az oktatási programokban, a külpolitikában) kerülhet végveszélybe.
Mindez kiegészül egy általános parlamenti „alapfrusztráltsággal”. Az EP egyik legnagyobb baja, hogy ismertsége és elfogadottsága a közvélemény szemében mindmáig gyenge lábakon áll. Nem is lehet másként: 732 képviselő Európa egyik szegletében aligha tud folyamatosan élő kapcsolatban maradni 450 millió emberrel, akiket a Lapföldtől Lisszabonig terjedő térségben kellene elérni. Ahhoz, hogy észrevegyék őket, látványos fellépésekre van szükség, mint amilyen a Santer-bizottság hajdani lemondatása vagy a Barroso-bizottság majdnem megfúrása volt. Vagy mint a hétéves büdzséterv kapcsán gyakorolt kulcsszerep hatásos eljátszása.
Így már érthető, miért növekszik azon EP-képviselők száma, akiket egyre jobban megkísért a lehetőség a költségvetési csúcs döntésének elvetésére. Ez ismét reflektorfénybe tolná az úgymond egyedül igazán felelősen gondolkodó képviselő-testületet, emellett visszavezetne ahhoz a hajdani gyakorlathoz, amelyben csakis éves költségvetések követik egymást. Ráadásul ez utóbbiaknál a mindenkori éves véglegesítésében meghatározó szerep jár a parlamentnek is.
Sokan úgy vélik, tárgyalási taktikáról van csak szó, amelyben az EP igyekszik emelni a téteket. Ám megfeledkeznek arról, hogy az EU képviselő-testülete távolról sem olyan könnyen kontrollálható, mint egy nemzeti törvényhozás. Itt csak nagyon lazán köt a frakciófegyelem, és a képviselőket akár változó tömeghangulatok is váratlan irányba terelhetik. Santerék 1999-es lemondását ugyanúgy az ellenőrzés alól kicsúszott, eszkalálódott parlamenti felfordulás váltotta ki, miként Barroso 2004. őszi első bizottsági listája is úgy lehetetlenült el, hogy még órákkal korábban is a frakcióvezetők a kétoldalú egyeztetéseken „végső soron” támogatást helyeztek kilátásba. Ők igen, de a frakciótagok közben már másutt jártak…
Szóval egy kicsit játék is a tűzzel az effajta politikai mesterkedés. Miközben, ha végül tényleg az éves költségvetések irányába fordulna a dolog, az alighanem mindenkinek rossz lenne. Mert bár az igaz, hogy a nyolcvanas évek végéig „évtizedeken át vidáman működött” az akkori EK éves büdzsék mellett is, ám ez fals összevetés. Az egy más EK volt: fele-, harmadannyi tagországgal, egységes piac híján, azt szabályozó és finanszírozó közös rezsimek nélkül, a mainál sokkal kisebb és egyszerűbb közös költségvetéssel. Aki a mai EU feladataihoz szükséges pénz huszonöt-huszonhét ország közötti kialkudását akarná az akkori feltételek közé kényszeríteni, az – meglehet, csak tudatlanul – az ellehetetlenítés felé szorítaná a folyamatokat.
De még ha ez nem is következne be: a túlzottan elhúzódó alkudozás minimum a hétéves keret fölötti megállapodás véglegesítését halaszthatja egyre tovább, amelynél szintén látni kell az ésszerűségi limitet. Merthogy az új tagok számára létérdek a végső képlet mielőbbi megszületése, hogy megindulhasson a végrehajtást lehetővé tevő munka. Máskülönben megérhetjük, hogy talán hónapok múlva – esetleg – javulhat egy picit a büdzsé, de használni már csak egy évvel később lehet. Úgy tűnik, a jelen helyzetben a fő érdek inkább az előbbi.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.