Gosztonyi Ádám, a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium főosztályvezetője
Környezeti kockázatok
„Az új szabályok nem hoznak lényeges változást a felszámolás környezetvédelemmel kapcsolatos kérdéseiben. Ebből a szempontból talán a gazdasági szervezetek vezetőinek felelőssége emelhető ki, hiszen a környezeti terhekre óhatatlanul kihat, hogy miképpen működtetik a céget. Már megkezdődött egy új csődtörvény kidolgozása, amelyben a környezetvédelmi tárca is közreműködik, remélhetőleg ebben a szabályozásban sikerül érvényre juttatni azokat a garanciákat, amelyek csökkenthetik a felszámolás során maradt környezeti károkat. Az ilyen irányú felelősségbiztosítást, illetve céltartalékképzést már több ízben szorgalmazta a tárca, törekvése azonban mindeddig hiábavaló volt. Most talán hatékony támogatást nyújt ehhez az az uniós irányelv is, amely 2007 áprilisától bevezetné a környezeti kockázatok megelőzését szolgáló pénzügyi biztosítékok rendszerének kialakítását.”
Piros László, az Élelmiszer-feldolgozók Országos Szövetségének Főtitkára
Biztató üzenet
„A vezetői felelősség tekintetében remélhetőleg igen. Manapság ugyanis alig akad olyan cég, amelyik ne dolgozna kölcsönforrásból. A mi szakmánkban pedig a nyersanyagbeszerzést, a -felvásárlást, a -feldolgozást, a -készletezést az -értékesítést 90 százalékban kölcsönforrásból finanszírozzuk. Így különösen nagy jelentőségük van nálunk a hiteleknek és a vállalkozások hiteles működésének. Ezért üdvözöltük az új felelősségi szabályokat, azt a követelményt, hogy az ügyvezetésnek a fenyegető fizetésképtelenség bekövetkeztétől a hitelezői érdekek elsődlegességére figyelemmel kell működtetnie a céget. E szabály gyakorlatát ugyan nehéz előre látni, de az üzenete biztató. Amit fájlalunk, hogy a pénzintézetek felelősségéről a módosítás nem szól. Remélhetőleg a készülő új törvényből nem marad ki, hiszen közismert: egy bank voltaképpen akkor juttathatja csődbe a céget, amikor akarja.”
Petrik Béla, az OTP Faktoring Rt. szakmai üzletági igazgatója
Zálogjogi bizonytalanság
„A módosítás sok kedvező megoldást hozott. Amennyiben azonban a zálogjog felszámoláson belüli helyzetét nem sikerül jól, az európai szabályozással összhangban álló módon szabályozni – így például a zálogjog korlátozott érvényesíthetősége sérti a bázeli alapelveket –, úgy versenyhátrányba hozza a magyarországi hitelezőket. A költségek körének és mértékének továbbra is pontatlan meghatározása például jelentős bizonytalanságot okoz a zálogjogosultak számára. Ha ezek a költségek törvényi korlátok között tarthatók lennének, úgy a hitelezői igények jelenleg tragikusan alacsony kielégítési mértéke számottevően javulhatna. A levonható költségeket az 50 százalékon belül ezért tovább kellene korlátozni az egyes költségnemek tekintetében felső határ megállapításával. Így például a környezeti terhek kivételével felmerülő költségek nem haladhatnák meg mondjuk a nettó bevétel öt százalékát.”
Filip György, a Felszámolók Országos Egyesületének alelnöke
Az állam is hátrányban
„Sajnos a csődtörvényt csak tovább foltozták a múlt év végén elfogadott módosításokkal. Hiába várnak majd a pénzükre például a szállítók, de az állam is hátrányba kerülhet a mostani szabályozáshoz képest. Továbbra sem megoldott az, hogy a még kezdődő vagy a várható fizetésképtelenség esetén az adós kérhesse a csődeljárást, csak akkor, amikor már semmiféle mozgástere, de vagyona sincs. Félő, hogy a vezetői felelősségre vonás sem érvényesülhet. Ezért ugyanis két perben kell fellépnie a felszámolónak, illetve a hitelezőnek. A jelenlegi magyar bírósági gyakorlat alapján ez éveket jelent, nem beszélve ezen eljárások költségeiről. A módosítással az egyszerűsített eljárások száma várhatóan tovább növekszik majd. A vagyonnal rendelkező ügyeknél a zálogjogos hitelezők kielégítését követően más költségekre már nem marad fedezet.”
Kiss Gábor, a Fővárosi Bíróság Gazdasági Kollégiumának vezetője
Kevesebb felszámolás
„Feltételezhetően csökken majd a felszámolási kérelmek és az elrendelt felszámolások száma is. A mai szabályokkal szemben ugyanis csak akkor lehet majd eredményesen felszámolást kezdeményezni, ha az adós a bíróság felszólítására 15 napon belül nem válaszol. Várhatóan problémát okoz viszont a bíróságoknak, hogy kezdeményezheti-e a hitelező a felszámolást akkor, ha az adós a bejegyzett székhelyen nem található, és a felszólítás »ismeretlen helyen tartózkodik« vagy »ismeretlen helyre költözött« jelzéssel érkezik vissza a hitelezőhöz. Az új szabályozás erre az esetre nem ad választ. Sajnos a törvény nem ad lehetőséget az adósnak arra, hogy ha tartozásait nem tudja kiegyenlíteni, úgy maga kezdeményezze a felszámolást. Gondot jelenthet a gyakorlatban a vezetői felelősség szabályainak érvényesülése. Az idevágó szabályok bonyolultak és elhúzódó eljárást eredményeznek.”
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.