Nagyszabású konferenciát tart ma Visegrádon a szakma a magyar bormarketing 15 éves stratégiájáról. A tanácskozás azért tűnik érdekesnek, mert nagyjából-egészében sikerülhet egy asztal mellé ültetni a szövevényes érdekek mentén működő ágazat szinte egészének képviselőit. Ez annak is köszönhető, hogy a különböző szinteken – eltérő minőségi szegmensekben, másmilyen piaci orientációval – ténykedő borászok, középpincészetek és nagyüzemek mintha az utóbbi időszakban mind felismerték volna: kizárólag egységes fellépéssel lehet előrelépni, s pozíciókat fogni a keményedő versenyben.
Összességében persze a legkevésbé sem idilli a kép. 2005 második felében remélni lehetett, hogy az idén komolyabb marketingforrásokhoz juthat az ágazat. A kormányzat akceptálta a szakma kérését, s a literenként nyolcforintos jövedéki adó eltörlésével párhuzamosan döntött az azonos mértékű marketing-hozzájárulás bevezetéséről. A fejleményekről a maguk idejében rendszeresen beszámoltunk: a becslések szerint befolyó 1-1,5 milliárdos forrás hatvan százaléka került volna a borászokhoz, míg negyven százalékát a már kereskedelmi forgalomba került tételek minőségének utólagos kontrolljára fordíthatták volna az akkreditált intézetek.
Ám a törvényhozó számos hibát követett el. Ezek közül kettő fontos igazán. Az egyik: a hozzájárulást nem a tényleges forgalom után, hanem a forgalomba hozatali engedélyek megkérésekor kellene befizetni. Akkor, amikor a bort még el sem adták – és lehet, hogy a remélt mennyiséget nem is tudják majd. A másik hiba: a konkrétan ezért – az ágazat jó részének támogatásával – létrehozott Magyar Bormarketing Kht. hatásköre véleményes maradt. Az agrárkormányzat elfelejtette leegyeztetni az EU-val, hogy a kht.-t uniós kifizetőhellyé kell minősíteni. Így ha a pénzeket a borászok e szervezete kezelné, azt az EU simán tiltott támogatásnak minősíthetné. Holott valójában a borászok a saját pénzükkel, nem az államéval gazdálkodnának, de az keresztülfolyna a költségvetésen, s így már problémás a történet.
Az ágazat törvénymódosításra vár – erre legkorábban ez év őszén van esély. Ez egyszerűen azt jelenti: miként tavaly, az idén sem jutnak komolyabb összegek marketingre, hacsak az Agrár Marketing Centrum amúgy szűkös – és általában rosszul felhasznált – keretéből nem sikerül lecsípni néhány tízmilliót. Egy momentum a marketinghelyzet állásáról: az AMC a vasárnap esedékes düsseldorfi nemzetközi vásáron olyan pincészetnek biztosít standján megjelenési lehetőséget, amelyet – határozatában hamisításra hivatkozva – csaknem 10 millió forintra büntetett az Országos Borminősítő Intézet.
Ilyen előzmények után és ilyen körülmények között próbál az ágazat Visegrádon hosszú távú elképzelésekről egyeztetni. Meghatározni a legfontosabb piacokat, kijelölni a teendőket, amelyek révén teljesíthető a kettős célkitűzés: a bor kultúrájának emelése és a mennyiségi borfogyasztás nagymértékű növelése. Az exportról ehhez képest még nincs is ok beszélni.
Mint kitűnt: pénz még nincs, de a belső csaták elkezdődtek. Kiderült például, hogy a nagypincészetek nem mind érzik úgy, hogy a hivatalosan őket képviselő Magyar Szőlő- és Bortermelők Szövetsége valóban őket képviseli, és a Bormarketing Kht. némely alapítói sem elégedettek szerepükkel. Küzdenek egymással borászok és bürokraták, kicsik és nagyok, történelmiek és homokiak. Ember legyen a talpán, aki ebben az ügyben rendet vág, s egy mederbe tereli a sok-sok akaratot. Pedig enélkül nem fog menni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.