Először: az új ciklusra készülő kormánynak sürgősen meg kell változtatnia az adózási környezetet. Minden munkabérre kifizetett forint több mint fele különféle szociális járulékokra és adókra fordítódik. A jelenlegi adózási rendszer ebből következően arra kényszeríti a kkv-kat, hogy két rossz alternatíva egyikét válasszák: vagy vállalják a teljes bérköltséget, amely által profitjuk és a növekedésre fordítható tőkéjük csökken, vagy különféle „kreatív” adózási formákat alkalmazzanak. Ez utóbbiak magukban foglalhatják a munkaszerződések alvállalkozói szerződésekké változtatásának opcióját vagy egy még hatékonyabb módszert, hogy az evakörbe eső alvállalkozókkal szerződnek. A komoly adókockázatú vállalatok értelemszerűen nehezen találnak külső forrásokat. A kkv-knak csak kilenc százaléka alkalmaz banki finanszírozást és kevesebb mint két százaléka kockázati tőkefinanszírozást. Legtöbbjük a bevételek visszaforgatásából, részvényesi és családi kölcsönökből finanszírozza magát. A kormány úgy „oldotta meg” ezt a helyzetet, hogy moratóriumot hirdetett meg az alvállalkozói szerződések kivizsgálása terén, ezt többször meghosszabbította, legutóbb 2006. június 30-ig. Ez a megoldás – nem megoldás.
Másodszor: a magyar oktatási intézmények nem olyan képzést nyújtanak, amelyek a magyar vállalatokat a világban versenyképesebbé tennék. Az Eurostat felmérése szerint Magyarország Szlovákia és Románia mögött kullog az idegennyelv-tudás tekintetében. A végzős magyar egyetemi és főiskolai hallgatóknak csak 4,8 százaléka van műszaki vagy tudományos területen, összehasonlítva a 12,3 százalékos EU-átlaggal.
Harmadszor: szükség van a kkv-k szemléletmódjának megváltozására. Kevés olyan van közöttük, amely megkísérli meghódítani az európai vagy globális piacokat, ahogy azt a Graphisoft vagy a Kürt tette. Gyors növekedést általában csak úgy lehet elérni, ha a kkv-k meggyőző értéktöbbletet, nemzetközi szinten versenyképes szakértelmet mutatnak fel.
Az első és a második javaslattal a kormánynak kell foglalkoznia, míg a harmadik kérdésben a kkv-ké a fő szerep. Az adózási környezet megváltoztatása akár hetek alatt lehetséges, míg az oktatási intézmények „termékeinek”, az ott megszerezhető képességeknek gyökeres átalakításához legalább egy évtized szükséges. De a változtatás folyamatát azonnal el kell kezdeni.
Döbbenetes, hogy milyen kevés figyelem esik az adókrízisre, amellyel a kkv-k szembenéznek. Ha az adóhatóság következetesen fellépne minden olyan vállalattal szemben, amelyek véleménye szerint jogtalanul minősítik munkavállalóit alvállalkozókká, akkor ez nagy valószínűség szerint az egész kkv-szektor összeomlásához vezetne, mert a vállalatok inkább csődöt jelentenek, mintsem hogy a súlyos bírságokkal és kamatokkal terhelt, évekre visszamenő adófizetést válasszák. Az ennek következtében bekövetkező tömeges csődök Magyarországot a jelenlegi 3-5 százalékos növekedési pályáról negatív növekedési pályára állítanák.
Összegzésképpen: bárki kerül is kormányra a választások után, azonnal hozzá kell fognia ezen helyzet megváltoztatásához. A társadalombiztosítási befizetéseknek határt kell szabni, az adórendszernek semlegesen kell kezelnie az alkalmazottakat, alvállalkozókat és az evakörbe tartozókat. És ami a legfontosabb: egyikük számára sem lehet elviselhetetlen az adóteher. A munkabérek és a társadalombiztosítási járulékok csökkentése által kieső adóbevételeket jelentős részben ellensúlyozná a feketegazdaság elleni fellépés, valamint az eva eltörlése vagy az eva adótartalmának növelése. A legfontosabb, hogy ennek az adórezsimnek a moratórium június 30-ai lejártáig életbe kell lépnie.
A szerző az AmCham elnöke
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.