Való igaz, néhány régi EU-tagállam az eredetileg kétéves – és 2011. április végéig meghosszabbítható – átmeneti időszak mellett döntött a munkavállalási célú bevándorlás korlátozása céljából. Ez a tilalom azonban nem vonatkozik az önfoglalkoztatókra vagy azokra, akik nem dolgoznak. Ilyen személyek már ma is teljes migrációs szabadságot élveznek. Miközben a direktívának a foglalkoztatott és az önfoglalkoztató személyek vándorlására vonatkozó szabályai alig különböznek a korábbi uniós előírásoktól, addig a nem dolgozó EU-polgárok migrációját és jóléti ellátását meghatározó jogokat lényegesen kiterjesztették. A direktíva szerint bármely európai polgárnak joga van arra, hogy maximum öt évre szóló tartózkodási engedélyt szerezzen bármely tagállamban, s ezt követnie kell az állandó tartózkodási engedély megadásának. Ez elvileg azt jelenti, hogy az inaktív migránsok is ugyanolyan szociális-jóléti juttatásokra jogosultak, mint a célország bármely más polgára.
Bizonyos védelmi rendelkezéseket természetesen tartalmaz az adott direktíva, hogy az első öt év során korlátozza a visszaélést a jóléti szolgáltatásokkal.
Megkövetelhető például, hogy a tartózkodási engedélyért való folyamodás során a külföldi megfelelő betegbiztosítási igazolást vagy az ötéves tartózkodásra elegendő pénzügyi forrás meglétéről szóló bizonyítékot mutasson fel. Az azonban nem világos, hogy ezeknek az igazolásoknak mit kell tartalmazniuk. A direktíva preambuluma például meghatározza, hogy a fogadó állam nem hivatkozhat a hiányos pénzügyi eszközökre a tartózkodási engedély elutasításakor, mert ez elfogadhatatlan diszkrimináció lenne.
Az új szabályozás mindezek ellenére is kiterjeszti a bevándorló jogait már a tartózkodásának első ötéves időszakában is, mert nem lehet például visszatoloncolni a saját hazájába, mint azt korábban tették. Ehelyett a jóléti államnak rendelkezésére kell bocsátania a szükséges szolgáltatásokat, és már csak „ésszerűtlen” követeléseket lehet elutasítani, ennek meglétét pedig az államnak kell bizonyítania. A lakhatási engedély lerövidítésére sincs lehetőség arra való hivatkozással, hogy az érintett időközben szociális segélyért folyamodott.
Ha lejárt a legális helyben lakás első öt éve, akkor a bevándorló automatikusan jogot szerez az állandó tartózkodásra. A fogadó ország ezt akkor sem tagadhatja meg, ha az érkezőnek nincs egészségbiztosítása vagy nincs miből megélnie. A bevándorló ettől kezdve maradéktalanul jogosult mindazokra a juttatásokra, amelyek az ott lakókat megilletik.
Az új direktíva rendelkezéseinek kihasználása különösen vonzó lesz a kelet-európaiak számára. Az átlagos nominális bérek a nyolc posztkommunista országban csak mintegy ötödét érik el a nyugat-európainak, de a Nyugaton fizetett szociális segélyeknek is csak a negyede és a fele közötti szinten ingadoznak.
A reálértéken számított életszínvonal-különbségekben nincs ekkora eltérés, az azonban ennek ellenére nagy vonzerőt gyakorol, főleg a románok és a bolgárok esetében, akik 2007-ben csatlakoznak az EU-hoz. Itt a névleges bérek a nyugat-európainak mintegy hét százalékán állnak.
Nyugat-Európában már három évtizede tart az indirekt bevándorlás, miután a bőkezű szociális segélyek mesterségesen megemelték a bérszínvonalat a képzetlen munkaerő számára, s ez erősítette az ideirányuló migrációt. A bevándorlók kiszorították a helyi munkaerő azon részét, amely előnyben részesítette a segélyt az újonnan jöttek versenyével szemben. Az uniós direktíva az eddig közvetett bevándorlást közvetlenné teszi.
Mindez elvezethet magának a jóléti államnak az eróziójához. Mivel egyik nyugati állam sem akar jóléti bevándorlást, és jogilag nem tehetnek különbséget az ott lakók és az érkezők között, ezért elkezdik csökkenteni a juttatásokat. Európa ezzel belép a kompetitív elrettentés hosszú időszakába, ennek során fokozatosan feladja a régi szociális értékeket.
Azt is látni kell, hogy lesznek ezzel szemben ható politikai erők, amelyek az európai szociális és jóléti rendszerek harmonizálása irányában mutatnak. A francia és a holland népszavazáson elbuktatott EU-alkotmányból árad ennek a megközelítésnek a szelleme. Balszerencsére azonban a harmonizálás a bérpótló kifizetésekre lesz alkalmazva, s ez a minimálbérek uniformizálása irányában hat. Ismerve az unió gazdasági heterogenitását, a dolgok ilyetén kimenetele inkább a munkanélküliséget növeli majd.
Ezen ijesztő hatások elkerülésére még mindig van elég idő. Ehhez azonban meg kell változtatni a szabad mozgásról szóló direktívát, mégpedig oly módon, hogy a migrációs szabadság ne jelentsen automatikus jogot a szociális juttatásokra. Ha a nem dolgozó migránsok szociális ellátásáért az eredeti hazájuk lenne felelős, akkor meg lehetne állítani a nyugati jóléti állam erózióját. Mindez azonban azt jelentené, hogy lényeges irányváltást kellene végrehajtani az EU szociális politikájában, beleértve az alkotmánytervezet felülvizsgálatát.
A szerző a müncheni Ifo gazdaságkutató intézet igazgatója
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.