Aki utazott mostanság vonaton, jól tudja: a MÁV rendbetétele aligha halogatható tovább. A nyilvánosságra hozott, jórészt racionális reformterv némely része azonban igencsak meggondolatlannak tűnik.
A MÁV helyzeténél ugyanis legalább két tényezőt kell figyelembe vennünk: egyrészt a szocialista mamutvállalat bürokratikus szervezeti örökségének vitatható hatékonyságát, másrészt az állam felelőtlen fellépését. Ha ugyanis egyik oldalról megszabjuk a viteldíjakat, a másik oldalon pedig gátat szabunk a tömeges elbocsátásokkal járó üzleti szemléletű reformoknak, a szakmai alapú vezetőkiválasztásnak, sőt még a vasutasok sztrájkkal támogatott bérkövetelésének is engedünk, akkor még egy jól működő szervezetet is könnyen veszteségessé tehetünk.
A Volán-járatokkal párhuzamos útvonalak összevonása mindezeken nem segít: a tevékenység visszavágása csak akkor racionális, ha az adott termék valóban nem értékesíthető önköltsége felett. Látva, hogy az emberek sokszor inkább saját gépkocsival utaznak, nyilvánvaló: a kihasználatlanság oka nem ez, hanem a szolgáltatás értéke és ára közti aránytalanság. (Gondoljunk csak az utóbbi években folyamatosan lezüllő IC-k itthon emelt szintűnek számító szolgáltatásaira.)
Ráadásul a két konkurens párhuzamosságainak felszámolása megszünteti még a mai halovány versenyt is: a megmaradó egyik vagy másik szolgáltatási módot monopolhelyzetbe hozza, így azt a használatára kényszerülőknek bármilyen drágán, tetszőlegesen gyenge hatékonysággal adhatjuk el. A pazarló szervezeteket valójában éppen azzal lehetne reformokra késztetni, ha élénkítenénk a versenyt, és az állam pályáztatással döntené el, melyik cégtől vásárolja meg egy adott terület rögzített minőségű tömegközlekedési szolgáltatásait, lehetőséget kínálva az indulásra és az állami támogatás megszerzésére a magánszférának is. Erre pedig eddig csak homályos, távoli ígéretek hangzottak el.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.