Nagyságrendekkel nőhet a hitelbiztosítási piac Magyarországon, hiszen ez a terület még kevéssé ismert – vélekedik Kozma András, az Euler Hermes Magyar Hitelbiztosító Zrt. igazgatósági tagja. Kozma András szerint a növekedési lehetőségeket kellően alátámasztja az a tény, miszerint Nyugat-Európában a vállalkozások hozzávetőleg hat százalékának van hitelbiztosítása, míg nálunk egyelőre csupán ezrelékekben mérhető ez az arány, bár egyes ágazatokban a hitelbiztosítás használata már ma is standardnak tekinthető, amelyet minden, az adott ágazatban érdekelt jelentős szereplő igénybe vesz.
Az azonban igaz – vélekedik Kozma András –, hogy a magyar vállalatok többsége még nem szívesen költ a vevőköveteléseikből származó kockázatok semlegesítésére. Ezzel párhuzamosan ugyanakkor vannak olyan problémák – a fizetési határidők kitolódása vagy a körbetartozás –, amelyeket csak a hitelbiztosítás képes komplex módon, mindenre kiterjedően kezelni.
Kevesen tudják, hogy a gazdasági életben a vállalatok legfontosabb finanszírozói – megelőzve a bankokat – más vállalkozások (a beszállítók). Nemzetgazdasági méretben ezen vállalkozások (szállítói)hiteleinek összvolumene meghaladja a bankoknak a vállalatok részére nyújtott hitelek állományát. A hitelbiztosítás cégfinanszírozásban betöltött jelentőségének a megértéséhez – hangsúlyozza az ügyvezető igazgató – egy dolgot látni kell: a vállalati hitelezésből más cégek – beszállítók, egyéb partnerek – sokkal nagyobb arányban részesednek, mint maga a bankszektor. Egyedül az Euler Hermes éves szinten nagyjából 500 milliárd forintnyi hitelt fedez le Magyarországon, ez a teljes banki szféra által kihelyezett vállalati hitelállomány kilenc százalékának felel meg – tette hozzá.
A hitelbiztosítási piac – a szereplők oldaláról nézve – meglehetősen koncentrált Magyarországon: az Euler Hermes csoportnak 65 százalék körüli piaci részesedése van, a maradék hányadon három szereplő osztozik.
Kozma András szerint a hitelbiztosítás területén a vállalati szférára való széles körű rálátás jelenti az igazi motivációs tényezőt, hiszen a biztosító által ismert adósok köre jellemzően szélesebb, mint egy átlagos méretű, vállalati területen érdekelt hitelintézet ügyfélköre. Csak Magyarországon az Euler Hermes megközelítőleg 25 ezer adós céggel áll kapcsolatban, míg egy közepes banknak legfeljebb öt-tízezer hitelezett vállalati ügyfele van. A széles ügyfélkör jelentős előnyökkel jár: a hitelbiztosító ugyanis sokkal jobban rálát az egyes ágazatokban zajló folyamatokra, és ez hozzásegíti a céget az ágazati tendenciák előrejelzéséhez.
További személyes motivációt jelent az állandó tanulási lehetőség is, hiszen itt sokkal közvetlenebb a visszacsatolás egy konkrét kölcsönkihelyezés következményeit illetően. A hitelbiztosítónak egy rossz döntés ugyanis azonnali kárkifizetést jelent, mert a szállítói hitelek mögött – szemben a bankokkal – szinte soha nincs biztosíték vagy fedezet.
1990–1995: Budapesti Közgazdaságtudományi Egyetem
1995–1996: Wirtschaftsuniversität, Bécs, posztgraduális képzés
1996–1998: Euler Hermes Magyar Követeléskezelő Kft., kockázatkezelési munkatárs
1998–2001: HVB Bank Hungary Rt., osztályvezető, majd főosztályvezető
2001– Euler Hermes Magyar Követeléskezelő Kft. ügyvezetője, Euler Hermes Hitelbiztosító Rt. igazgatósági tagja
1990–1995: Budapesti Közgazdaságtudományi Egyetem
1995–1996: Wirtschaftsuniversität, Bécs, posztgraduális képzés
1996–1998: Euler Hermes Magyar Követeléskezelő Kft., kockázatkezelési munkatárs
1998–2001: HVB Bank Hungary Rt., osztályvezető, majd főosztályvezető
2001– Euler Hermes Magyar Követeléskezelő Kft. ügyvezetője, Euler Hermes Hitelbiztosító Rt. igazgatósági tagja Cég Az Euler Hermes csoport Magyarországon 1996 óta kínálja szolgáltatásait, piaci részesedése 65 százalékos.
Az Euler Hermes Magyar Hitelbiztosító Zrt. fő tevékenysége hitelbiztosítás nyújtása, míg az Euler Hermes Magyar Követeléskezelő Kft. hitelképesség-vizsgálattal, információgyűjtéssel és követelésbehajtással foglalkozik-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.