Niklai Ákos
a Magyar Turizmus Zrt. elnöke
Összefogás
„Ellentétes tendenciák jellemezték ezt az évet. A kiemelkedő 2005 után az idén a legfontosabb európai küldő piacokat nézve a vendégéjszakák száma csökkent. Ebben sajnos jelentős szerepet játszottak az őszi tüntetések, a fapadosok kapacitásának csökkenése és a versenyképességet rontó magas áfa is. A környező országok tekintetében ugyanakkor jelentős növekedést tapasztaltunk. Az elmúlt tíz év kínálatfejlesztései, a vidéki gyógy- és wellness-szállodák bővülése, a hazai üdülést ösztönző, tudatos marketingmunka és az üdülési csekk elfogadottságának bővülése segítette a belföldi vendégéjszakák impozáns növekedését. 2007-ben több, itthoni nyaralásra kedvezményekkel is ösztönző kampány kell. Külföldön célzott, kreatív és folyamatos, látogatásra ösztönző akciókra van szükség.”
Deák Imre
a Danubius Hotels Group vezérigazgatója
Túlélési ösztön
„Budapest jó évet tudhat maga mögött. Sikerült a minőségi szolgáltatások felé elmozdítani a piacot; enyhén mérséklődő foglaltság mellett emelkedtek az árak. A főszezonban pedig a forint árfolyamának alakulása is segítette a szállodavállalatok eredményességének a javulását. A szeptember–októberi események ugyanakkor súlyosan érintették az idegenforgalomat. A károk nem mérhetők, de érezhető a történtek hatása az őszi hónapok alakulásában. Ráadásul a kormányzati megszorító intézkedések komoly terheket jelentenek az ágazat számára, gondolva itt például az áfaemelésre. A szakmának tehát jövőre nagy szüksége lesz a túlélési ösztönére, hogy átsegítse ezen az időszakon. Ennek ellenére bizakodó vagyok. Remélem, hogy 2007-ben sem áll meg Magyarországon a turizmus fejlődése.”
Hülvely István
a Hunguest Hotels Zrt. vezérigazgatója
Nehéz évek
„Élesen el kell választani a vidéki és a fővárosi hotelek helyzetét. Az első nyolc hónapban mindkét területen érezhető fejlődés volt, a szeptemberben bevezetett megszorító csomag azonban ezt derékba törte. Az áfaemelés, az élőmunkaterhek növekedése, a televíziódíj és egyéb költségek emelkedése a teljes forgalom körülbelül 45 százalékát adó, de az alkalmazottak 80 százalékát foglalkoztató vidéki egységeket drasztikusan érinti. Ezek a szállodák eddig is magasabb fajlagos költséggel dolgoztak, mint a budapestiek. Ráadásul nem lehet számítani a kereslet élénkülésére sem. A régió környező országaival összehasonlítva nem vagyunk versenyképesek, nem beszélve a jelenlegi erős forintról, amely tovább súlyosbítja a helyzetet. Megítélésem szerint nehéz évek jönnek, s hosszabb távon ez a helyzet nem lesz tartható.”
Baldauf Csaba
a Magyar Szállodaszövetség Balaton régiójának a vezetője, az alsópáhoki Kolping Hotel igazgatója
Elégtelen támogatás
„Bővült a belföldi forgalom, a jó minőségű három-, illetve négycsillagos hotelek felé tolódott el a kereslet, s megállt a Balaton körzetében a vendégéjszakák számának a csökkenése is. Komoly siker, hogy a szállodák és a vállalkozók között elindult végre egy közös gondolkodás arról, hogyan lehetne együtt tenni valamit a térség fejlesztése érdekében. Ennek ellenére sem vagyok bizakodó. Ha a belföldi forgalom növekedése megtörik, az a vidéki szállodák számára katasztrófa lesz. Lassan azt sem tudjuk, hányféle adót fizetünk, s az ágazat nem kapja meg a megfelelő támogatást kielégítő működéséhez. Becsülni sem lehet továbbá, hogy az őszi eseményeket a külföldiek hogyan fordítják le maguknak. Nem lesz könnyű ismét olyan országimázst kialakítani, amely vonzóvá teszi számukra hazánkat.”
Soós Sándor
a Magyar Szállodaszövetség keleti régiójának a vezetője, a hajdúszoboszlói Barátság Gyógy- és Wellness Szálloda igazgatója
Itthoni pihenés
„Elsősorban a belföldi turizmus fellendülésének köszönhetően a megelőző két-három évnél jobban alakult az idén az idegenforgalom. A külföldi piacokon ugyanakkor mérséklődő ütemben, de folytatódott a vendégek számának a csökkenése. Megítélésem szerint a jövőben is a belföldi turizmust kell előtérbe helyezni. A gyógyturizmus mellett a wellness-szolgáltatások kínálatának javítására, jó ár/érték arány kialakítására kell törekedni. Bízom abban, hogy a hazai kereslet megmarad jövőre is, s látok esélyt arra, hogy külföldi nyaralásukat többen itthoni pihenésre cseréljék. A külföldi vendégek visszahódítása érdekében pedig olyan marketinget kell folytatni, amely egy békés ország képét mutatja, és amelyben a keleti régió értékeinek és súlyának megfelelően szerepelne.”
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.