Csodálatos kép, megérdemelte – hallatszott a Vígszínház padsoraiban, amikor múlt pénteken a hazai árverések történetében rekordot jelentő összegért, 230 millió forintért ütötték le Csontváry Kosztka Tivadar A szerelmesek találkozása (másképpen Randevú) című remekművét. A Kieselbach Galéria árverését vezető Winkler Nóra a szokásos „pörgés” helyett kimért tempóban, visszafojtott hangon sorolta az egyre feljebb kúszó liciteket, ezzel is jelezve: rendkívüli eseménynek vagyunk tanúi.
Volt oka az árverés után pezsgőt bontani Kieselbach Tamásnak. Rekord leütési ár, rekordösszforgalom, ennek a versenytársak nyomába sem értek. Egyesek szerint ugyan még többet érnének az élvonalbeli magyar festmények, ha a védetté nyilvánításból fakadó exporttilalom nem gátolná külföldi meg- és elismerésüket. Több jel is arra mutat azonban, hogy legtöbbre tartott művészeink – élükön a külföldön „karriert csinált” Munkácsyval – idehaza a legkapósabbak. Magyarul: ha a pénteken eladott Csontváry-kép nem lenne védett, akkor sem valószínű, hogy külföldön magasabb árat érne el.
A hazai műkincspiac egészének mutatói biztatók. A téli szezon azt mutatta, hogy a gazdasági növekedés lassulása, a kilátások romlása erre a szegmensre nem sok hatást gyakorol. Azt is látni kell azonban, hogy a töretlenül növekvő összforgalom egyre nagyobb hányadát szippantja magához néhány piacvezető cég. A kisebb házak árverési bevételei jó esetben stagnálnak, főleg akkor, ha a festményeknél kevésbé látványos műtárgypiacot tekintjük.
Gazdasági logikával ezt természetes folyamatnak tekinthetjük: a nagy halak megeszik a kicsiket. Kép- és műtárgyvásárlóként viszont a kisebb árveréseket sem érdemes leírnunk, mert ha valami 200 millió helyett 200 ezerbe kerül, akkor annak esztétikai értéke nem feltétlenül csak ezrede az előbbiének.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.