A forint árfolyama az elmúlt időszakban jelentősen erősödött az euróhoz képest, a tőzsdeindex az utóbbi hetekben számottevően emelkedett. Ráadásul a kutatói-elemzői közvélemény hosszú idő után először reálisnak tartja a jövő évi kormányzati növekedési előrejelzéseket, és teljesíthetőnek véli az államháztartási célokat. Még szinte el sem kezdődött a vállalkozóknak és a lakosság köréből is sokaknak keserűséget okozó, mégis régóta várt fiskális konszolidációs csomag, máris itt lennének az első pozitív jelek? Valamiféle hurráoptimizmus lenne tehát indokolt?
Sajnos korántsem. Nemcsak a rövid távon távolról aligha elhanyagolható politikai kockázatok miatt, de a kiigazítás természete következtében sem. Az amúgy is magas élőmunkát terhelő adók és járulékok további emelésének hatására a magyar vállalkozások versenyképessége egyértelműen romlik a többi új EU-tagországéhoz képest. Az aktivitási ráta alig emelkedik, a foglalkoztatás lényegében stagnál, miközben a munkanélküliség határozottan nő. Szomorú látni, ahogy Magyarország pozíciója az elmúlt öt évben romlott más közép-európai országokkal összevetve. Az ezredfordulón a hazai közvélemény által még arrogánsan lenézett balti országok közül Észtország mértékadó előrejelzések szerint jövőre már fejlettebb lesz Magyarországnál, de Szlovákia egy főre jutó GDP-je is erősen megközelíti a magyarországi szintet. Már októberben „élre kerültünk” ugyanakkor a havi inflációs rátákat tekintve, és a stabilizációs erőfeszítések ellenére minden bizonnyal még jó néhány évig az egész EU-n belül nálunk lesz a legmagasabb az államháztartás GDP-arányos hiánya.
A közszektor hatékonysági problémái kétségbevonhatatlanok. Magas, a szlovéniait közelítő közkiadási szint mellett Magyarországon a közszektor oktatási, egészségügyi, infrastrukturális, jóléti és stabilizációs funkcióit aggregáló teljesítménye alig jobb, mint az alacsony kiadási szinttel működő szlovák, lett vagy litván mutatók értéke. Az input-hatékonyság javítására irányuló, vagyis kiadáscsökkentéssel járó erőfeszítések súlyos konfliktusokat generálnak, különösen az elkerülhetetlennek látszó, 4 százalékot közelítő reálbércsökkenés árnyékában.
A nehézségek, a fiskális konszolidációt kísérő politikai-intézményi-bizalmi csapdák sokasága mellett ugyanakkor vannak támogató momentumok is. A külső környezet továbbra is feltűnően kedvező: a nemzetközi kereskedelem volumene 7–8 százalék közötti ütemben bővülhet, stabil árfolyamkilátások és várhatóan enyhén mérséklődő világpiaci olajárak mellett. Közvetlen környezetünkben – az EU-taggá váló Romániától Szlovénián át a visegrádi országokig – fennmarad a dinamikus piacbővülés. A régió jó teljesítményéből Magyarország is egyértelműen profitál: a regionális keretekben gondolkodó befektetők szemében saját teljesítményünkhöz képest egykori sorstársaink sikerei bennünket is felértékelnek. Amennyiben sikerül kiviteli részesedésünket az EU-országok piacain megőrizni, úgy a keresletkorlátozó intézkedések miatt jelentősen lassuló importunk következtében külkereskedelmi hiányunk akár az idei harmadára mérséklődhet, érdemben visszafogva a külső forrásbevonás szükségességét.
Optimista forgatókönyv szerint a kiigazítás pozitív hozadéka már 2008-ban érzékelhető lesz, megteremtve a lehetőségét egy új társadalmi konszenzusnak, ha úgy tetszik, szerződésnek. A kockázatok azonban nagyok, és döntő súllyal esik latba a lakosság viselkedése. Ha a nehezedő életkörülményekre a többség nem a rejtett gazdaságba történő meneküléssel, hanem a fogyasztási-megtakarítási viselkedés racionalizálásával, vállalkozói hajlandóságának fokozásával reagál inkább, akkor bízhatunk, hogy jövő karácsonykor megalapozott derűlátással nézünk a következő év elé. Ha nem, akkor 2007-ben is szorongó év végi ünnepek várnak ránk.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.