Logan, a sztár
Ilyen még nem volt: a világ legnagyobb autógyártói a Renault rögeszméjéből született és minden várakozást meghaladó sikert elért koncepcióját, a Dacia Logant tartják követendő példának a ma nyitó Genfi Autószalonon. Igaz, egyelőre csak a fejlődő országokkal kapcsolatban, de ki tudja...
Az olcsó és igénytelen Loganból ugyanis csupán januárban 4,6 százalékkal több, 4500 kelt el az unió 23 országában, tavaly pedig 41 ezer. A pitesti Dacia-gyár 2006-ban
200 ezer gépkocsit bocsátott ki, mivel az autó különösen kelendő az észak-afrikai és a közel-keleti országokban, valamint Latin-Amerikában. A pénz pedig – bárhonnan is jöjjön – pénz. A kereslet élénkülése arra késztette a tulajdonos
Renault csoportot, hogy 100 millió eurós beruházással megkezdje a jelenlegi 235 ezres éves gyártókapacitás 350 ezresre bővítését. Mi más mutatná a piaci sikert, ha nem ez?
A Renault elnöke, Carlos Ghosn már tavaly kijelentette: nem az a fontos, hogy csoportszinten sok kocsit adjunk el (az elmúlt évben a Renault 12 százalékkal kevesebb, 1,283 millió személyautót értékesített Európában), hanem az, hogy nyereségesek legyünk. És a Nissant talpra állító, Japánban költséggyilkosnak is nevezett Ghosn úgy látszik, tudja, mit csinál.
Az olcsó mint varázsszó előtérbe kerülése azt jelenti, hogy a hagyományos (fejlett) piacokon már nem lehet hova fejlődni: a kapacitásfelesleggel küzdő gyártók kétségbeesett árversenybe kerültek. A világ nagy területein azonban még csak most jutott el a lakosság oda, hogy a kétkerekűt négykerekűre cserélje.
Ám mivel arrafelé a vásárlóerő egyelőre gyenge – nem is beszélve az utak és a szervizek minőségéről –, nyilvánvaló, hogy olcsón gyártható, de egyben ütésálló és igénytelen autókat kell tervezni. Az ilyen járművek fejlesztésében szerzett tapasztalatokat ugyanakkor az autóipar a gazdagabb piacokra készülő modellekben is hasznosíthatja.







