BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Mivel jár a pihenőidő szabályozásának szigorodása?

Április 11-én lép hatályba a vezetési és pihenőidő új szabályozását tartalmazó EU-rendelet. A megkérdezettek a szigorítástól a közlekedésbiztonság javulását várják. Ugyanakkor a változás kapcsán a hazai fuvarozó kis- és középvállalkozások a költségeik növekedésétől, jövedelmezőségük és verseny-képességük romlásától tartanak.
2007.03.23., péntek 00:00

Dittel Gábor, a NiT Hungary ügyvezető főtitkára
Növekvő terhek
„Érdekképviseletünk elkötelezett a közúti közlekedés biztonságának a javítása iránt, így támogatja az unió fehér könyvének a közlekedésbiztonság növelését célzó alapelvét. El kell fogadnunk, hogy a biztonság megteremtésének egyik alapvető módszere a vezetési és pihenőidők előírásainak a szigorítása. Ki kell emelnünk azonban, hogy az uniós rendelet hatálybalépése szigorítást jelent a hazai fuvarozó kis- és középvállalkozásoknak, amelyek versenyképessége amúgy is folyamatosan romlik. A rendelet további alkalmazottak munkába állítását teszi szükségessé, ez pedig a bérterhek és a költségek növekedésével fog járni. Emelkedik majd a vállalkozásokra nehezedő adminisztratív teher, és szankcionálási oldalról megjelenik a munkáltató felelősségének kérdése.”

Horváth Zsolt Csaba, a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) elnöke
Ellenőrzés
„A közúti közlekedési szakmával foglalkozó szakemberek előtt már ismert, hogy a nemzetközi közúti fuvarozást végző járművek személyzetének munkájáról szóló megállapodás (AETR) előírásait továbbra is alkalmazni kell. A rendelet alapvető célja, hogy az általános közúti közlekedési biztonság javuljon. A Nemzeti Közlekedési Hatóság a közúti ellenőrzések során folyamatosan és rendszeresen vizsgálni fogja, hogy a vezetési és a pihenőidőt megfelelően betartották-e az ellenőrzés napján és az azt megelőző 28 napon belül. Ellenőreink már alkalmazzák az új közúti ellenőrzési formanyomtatványt, emellett várható egy kiértékelő szoftver alkalmazásba állítása a digitális tachográfok ellenőrzésére. Az ehhez szükséges képzésben az NKH-nál 150, a rendőrségnél pedig 25 fő részesült.”
Jakus József, a Travel Trans Union Bt. ügyvezetője
Sofőrkölcsönzés
„Autóbuszos ki-, illetve beutaztatásaink programjai hat-tíz naposak. Jelenleg ezt egy gépkocsivezetővel meg lehet oldani, mert a mostani szabályozás szerint 12 munkanapot összevonva ledolgozhatnak, és utána, már itthon kapják meg a szabad- és a pihenőnapokat. A változást követően minden hatodik nap után kötelező lesz egy szabadnapot tartani. Ha ez külföldön történik, akkor váltó gépkocsivezetőt kell kiküldeni, ami drága. Ezért külföldi buszszolgáltatókkal a kérdéses napra gépkocsivezető kölcsönzésének a biztosításáról kötünk megállapodást (Prágában a héten írtuk alá, Bécsben pedig rövidesen). Ez azonban csak a több-buszos vállalkozásoknak megoldás, az egy-két buszosoknak két gépkocsivezetőre lesz szükségük, s ez jelentősen növeli a vállalkozás költségeit.”
Karmazin György, a BI-KA Bt. üzlet-vezetője, tulajdonosa
Elhamarkodott
„Korainak tartottam a nemzetközi közúti fuvarozást végző járművek személyzetének munkájáról szóló európai megállapodás 2001-ben való aláírását, és az egyezmény szabályozásainak a bevezetését. Nincs elegendő átmeneti időszak. Mivel a magyarországi közúthálózat fejlettségi színvonala jelentősen elmarad a nyugati államokétól, nálunk 4,5 óra alatt 240-260 kilométert tudnak megtenni, tőlünk nyugatra azonban 350-400-at. Vagyis egységnyi idő alatt nagyobb futásteljesítményre képesek a járművek, s ez nagyobb árbevétellel is jár. Ez pedig nagyban befolyásolja a vállalkozás bevételét és jövedelmezőségét. A hazai alap-infrastruktúrában a szolgáltatások nyújtása – a pihenőhely, étkezési lehetőség, szerviz, üzemanyagtöltő állomás – sem kellően fejlett a mostani változáshoz.”
Peredi Péter, a Fuvosz főtitkára
Járatszervezés
„Az érintett közúti közlekedési szolgáltatók az AETR egyezményhez képest szigorúbban nyomon követhető változásokat az Európai Unión belüli, illetve az EU, Svájc és az Európai Gazdasági Térségről szóló megállapodás szerződő felei közötti személyszállítás, árutovábbítás során kell hogy alkalmazzák. Az utazó munkavállalók maximális munkaidejét korlátozó szabályozás igen sok alkalmazottat érint hátrányosan, mivel az eddigiektől eltérően nehezebb lesz családi körben tölteni a hétvégéket. A magyar munkáltatók által foglalkoztatottak ezeket a szigorúbb szabályokat a unión kívül is alkalmazzák majd, különben a szociális biztonságuk csorbulni fog, és ez kedvezőtlen a közlekedésbiztonság szempontjából. Hogy ez ne így legyen, a járatok szervezésében nő majd az elektronika szerepe.”

-->

A szerző további cikkei

Vélemény cikkek

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.