Az Országgyűlés tárgyalja a cégnyilvánosságról, a bírósági cégeljárásról és a végelszámolásról szóló 2006. évi V. törvény és egyéb törvények módosításáról szóló törvényjavaslatot, amely oly módon is egyszerűsítené a hazai társaságok piacra lépését, hogy a kft. alapításkori jegyzett tőkéjének minimumát 3 millió helyett 500 000 forintban határozza meg. Elhangzott az az ellenvetés, hogy a törvényhozó ezzel a meggondolatlan cégalapításokat is ösztönözné.
A gazdasági társaságokról szóló 2006. évi IV. törvénynek (Gt.) az általános jegyzett tőke minimumát megállapító rendelkezése nem alkalmas arra, hogy kiszűrje az üzleti szempontból megalapozatlan társaságok piacra lépését, sőt, a tág értelemben vett hitelezővédelmi célokat sem szolgálja. A társaságok nem folytatnak ugyanis olyan elvont, absztrakt üzleti tevékenységet, amelynek megbízható végzéséhez a jegyzett tőkének mindig épp a Gt.-ben meghatározott minimumára volna szükség. Nem szabad megfeledkezni arról, hogy a Gt. a társaságalapítás előfeltételéül nem 3 millió forint „készpénz” rendelkezésre bocsátását írja elő, és nincs akadálya annak sem, hogy a jegyzett tőkét teljes egészében apport biztosítsa. Nem kérdéses, hogy a társaság jegyzett tőkéjének a javára szolgáltatott vagyontárgyak nem feltétlenül értékelhetők olyan likvid vagyonként, amely képes a hitelezők valódi biztonságának szavatolására.
Számos ország jogalkotása felismerte már, hogy ha a zártkörűen működő korlátolt felelősségű társaságok jegyzett tőkéjének minimuma magas, úgy ez megnöveli a piacra lépés közvetlen költségeit, ami a nemzetek közötti szabályozási versenyben kedvezőtlen következményekkel jár. A Világbank úgynevezett „Doing Business” jelentései a cégalapítás költségeit – így a jegyzett tőke minimumát, az alapítási illetéket – is számba veszik egy ország gazdasági jogi szabályozásának, üzleti környezetének értékelésekor. Ezzel magyarázható, hogy Franciaországban, Nagy-Britanniában, Írországban, Cipruson a jogalkotó már egyáltalán nem ír elő a zártkörűen működő kft. alapításához általános tőkeminimumot.
A gazdasági forgalom biztonságát, a hitelezők védelmét más, korszerűbb jogi eszközökkel kell biztosítani. A törvényeknek a cégtől a gazdasági forgalom hiteles tájékoztatását kell megkövetelniük. Magyarországon az elkövetkező években a cégnyilvántartásba való betekintés online formában is ingyenessé, akadálymentessé válik, a számviteli beszámolók késedelem nélkül hozzáférhetők lesznek elektronikus úton. Új hitelezővédelmi nyilvántartás jön létre, amely javítja a körbetartozási láncok kialakulásával szembeni fellépés esélyét is.
A hitelezőket szolgálják a társasági jog új felelősségi szabályai és a csődtörvény azon módosítása, amely a zálogjogosultnak az európai szabályozással egyenértékű jogosultságot biztosít a felszámolási eljárásban. Az új Ptk. továbbfejleszti majd a szerződés teljesítését erősítő jogi biztosítékok szabályozását. A parlament előtt van a jogügyletek biztonságának erősítéséről szóló törvénytervezet. Elfogadása csökkenti a cégekkel kapcsolatos visszaélések veszélyét. A közeljövő feladata lesz a hitelezői jogérvényesítés gyorsítása és egyszerűsítése, így a közjegyzők közreműködésével az elektronikus fizetési meghagyás bevezetése és a bírósági végrehajtás korszerűsítése.
Kétségtelen, hogy a javasolt változások eltérnek attól a gondolkodásmódtól, amely az elmúlt évtized társasági jogát Magyarországon jellemezte. De az sem vitatható, hogy Európa fejlettebb részein vagy épp Japánban ez a szabályozási szemlélet a meghatározó, és a tapasztalatok mindenütt kedvezőek.
A szerző az Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium szakállamtitkára
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.